Huisvesting generaal pardonners

9 september 2008

Huisvesting generaal pardonners

In BN/deStem van zaterdag 6 september stond een alarmerend artikel onder de kop “Nog maar 17.500 “pardonners” te gaan.

In dit artikel worden voor de gemeente Roosendaal alarmerende cijfers gegeven over de huisvesting van deze groep die voor 2010 gerealiseerd dient te zijn.
Van de 129 te huisvesten statushouders zijn er volgens de Taskforce Huisvesting Statushouders op dit moment pas 14 gerealiseerd. Met dit tempo zal de 129 eind 2009 niet gerealiseerd worden. Gevolg hiervan is dat een grote groep ex Statushouders die begin 2007 na jaren wachten eindelijk uitzicht kregen tot permanent verblijf in Nederland nog lang in een AZC dienen te verblijven.
De SP fractie realiseert zich dat de woningmarkt in Roosendaal krap is en dat er een grote vraag is naar goedkope woningen en vraagt zich hardop af of dit nu één van de gevolgen is van het feit dat er in Roosendaal nauwelijks nog huisvestingsbeleid is, waarbij de gemeente de regie verloren is of zijn er andere oorzaken.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte van het artikel in BN/deStem “Nog maar 17.500 “pardonners” te gaan?
    2. kloppen de cijfers voor Roosendaal?
    3. wat is de oorzaak voor het achterblijven van de huisvesting voor deze groep statushouders?
    4. waar gaat het college van BenW ondernemen om deze achterstand in te lopen?
    5. klopt de redenering van de SP fractie dat de vraag naar goedkope huurwoningen het aanbod overstijgt? En zo, ja wat gaat u in dit kader ondernemen?

Namens de SP fractie,
Tineke Claessens