Interpellatie RBC

25 september 2008

Interpellatie RBC

De SP fractie wil het college van BenW interpelleren inzake het door hem gevoerde beleid inzake de NV RBC Roosendaal.

Heden is de Raadsmededeling 161-2008 inzake betalingsachterstanden NV RBC Roosendaal op de lijst van Raadsmededelingen gepubliceerd. Bij deze Raadsmededeling valt op dat de datum 10 september 2008 is en dat is inmiddels twee weken geleden.

De SP fractie is van mening dat deze Raadsmededeling meer vragen oproept dan beantwoordt.
Aangezien de Raadsmededeling inhoudelijk alleen maar aangeeft dat er een regeling getroffen is om een betalingsachterstand op te heffen, is het van het grootste belang om geen onnodige onrust rond de liquiditeitspositie van de NV RBC Roosendaal te veroorzaken.

De SP fractie heeft dan ook gemeend om op een dergelijk korte termijn (5 uur voor de raadsvergadering) het college van BenW te interpelleren over het gevoerde beleid. Op nieuwe en onnodige onrust zitten we niet te wachten en dat is gelet op het financiële belang van de gemeente middels de gemeentegarantie van € 3,7 miljoen ook uiterst onwenselijk.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. waarom wordt een Raadsmededeling die gedateerd is op 10 september 2008 pas op 24 september op de lijst van raadsmededelingen geplaatst?
2. waarom heeft het college van BenW ervoor gekozen om een raadsmededeling over betalingsachterstanden op te stellen, terwijl reeds overeenstemming is bereikt met de NV RBC Roosendaal over de wijze waarop deze betalingsachterstand ingelopen zal worden?
3. wat betekent de zinsnede bij het kopje “Doel” waarin gesuggereerd wordt dat de bedrijfsvoering van RBC direct beëindigd wordt? Voor zover wij weten gaat de gemeente en zeker het college van BenW daar helemaal niet over.
4. Waarom wordt in de voorlaatste zin gerept over een mogelijk faillissement, terwijl de inhoud van de raadsmededeling hier verder geen aanleiding voor geeft?

Namens de SP fractie
Peter den Hartog