medewerkers krijgen geen loon over de maand augustus

20 september 2008

medewerkers krijgen geen loon over de maand augustus

De fractie van de SP is door een aantal werknemers van het re-integratiebedrijf Salto op de hoogte gesteld van het feit dat zij over de maand augustus 2008 geen loon hebben ontvangen. Het gaat hierbij om ongeveer 15 medewerkers. Salto geeft aan dat dit te wijten is aan de gemeente Roosendaal. De gemeente zou niet aan de verplichting tot betaling aan het bedrijf hebben voldaan.

De fractie van de SP vindt het onterecht dat deze mensen de dupe worden van een mogelijk conflict of misverstand tussen de gemeente en dit bedrijf. De gevolgen hiervan zijn voor deze mensen onacceptabel, zij moeten immers ook hun rekeningen betalen.

Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
1. Is het bij u bekend dat er aan de medewerkers van re-integratiebedrijf Salto geen loon is uitgekeerd over de maand augustus? Zo ja, bent u op de hoogte van de reden?
Antwoord: Op 1 september heeft het bedrijf Salto ons ingelicht over het feit dat zij hun personeel nog geen loon hadden betaald over de maand augustus. Volgens hen was dit te wijten aan een onvoldoende financiële positie op hun rekening courant. Dit is echter een probleem van het concern Salto en niet van de gemeente. De gemeente had tijdig en meer dan volledig aan haar verplichtingen voldaan (€ 10.618 meer betaald dan de subsidievordering t/m augustus groot was).
Na overleg op 3 september, waarbij het bedrijf Salto door ons op haar verantwoordelijkheden is gewezen, heeft er diezelfde dag nog een loonbetaling over augustus plaatsgevonden. Hiertoe heeft de gemeente het voorschot loonkostensubsidie voor september aan het bedrijf Salto beschikbaar gesteld.
2. Kunt u aangeven waarom het bedrijf Salto de schuld bij de gemeente legt? Wat onderneemt de gemeente om de ontstane situatie vlot te trekken?
Antwoord: De schuld van het niet betalen van het loon lag niet bij de gemeente maar bij het bedrijf Salto, zoals onder vraag 1 reeds aangegeven. Alle subsidies t/m de maand augustus waren volledig al voor 1 augustus 2008 door de gemeente voldaan. Dit is conform de afgesproken voorschotmethodiek tussen de gemeente en het bedrijf Salto.
Het liquiditeitsprobleem van Salto is gelegen in het feit dat hun inkomsten, bestaande uit loonkostensubsidie van de gemeente, uitplaatsingen van werknemers en productie-inkomsten, lager zijn dan hun maandelijkse lasten. Dit betekent dus een verliesgevende bedrijfsvoering voor Salto. Voor dit soort situaties beschikt een bedrijf over weerstandsvermogen. Dit weerstandsvermogen is binnen Salto concern in voldoende mate aanwezig. Echter verliesgevende bedrijfsonderdelen zijn natuurlijk minder interessant voor een concern. Zeker als dat concern van de gedachte uitgaat dat ieder bedrijfsonderdeel haar eigen financiële broek moet ophouden. Salto stelt zich derhalve ook op het standpunt dat zij haar bedrijfsactiviteiten in Roosendaal zo snel mogelijk wil stoppen en vraagt aan de gemeente om haar afbouwkosten voor haar rekening te nemen. Dit spoort echter in generlei mate met de zakelijke verhouding die wij hebben met Salto. Dit is ook bij het aangaan van het subsidiecontract duidelijk aan de orde geweest. Salto moet in deze haar eigen problemen oplossen. Het probleem is echter dat er nog 16 personen bij het bedrijf werken die variërend een restant arbeidscontract hebben dat nog loopt tot maximaal juni 2009. Wij hebben voorgesteld om gezamenlijk te bekijken hoe wij tegemoet kunnen komen aan de bedrijfssluiting van Salto.
Op donderdag 4 september hebben we een gesprek gevoerd met Salto en Workstar over de condities waaronder het personeel van Salto kan worden overgenomen door Workstar. Wij hebben met elkaar afgesproken dat het besluit hierover uiterlijk volgende week moet worden genomen. Het betreft hier een zakelijke transactie waarbinnen de gemeente geen enkele financiële verantwoordelijkheid heeft. Wij voelen ons wel betroken bij deze kwestie wij deze mensen vanuit de bijstand bij dit bedrijf hebben geplaatst. Wij volgen dit proces derhalve op de voet.
3. Welke mogelijkheden zijn er om de werknemers schadeloos te stellen? Is het mogelijk om via de sociale dienst een voorschot te geven zodat er geen schulden ontstaan? Immers deze mensen zijn toch ook door de sociale dienst doorverwezen naar dit bedrijf.
Antwoord: De werknemers hebben inmiddels hun loon over de maand augustus gestort gekregen. Weliswaar een week later dan overeengekomen. Wij zien erop toe dat de salarisbetaling over de volgende maanden conform afspraken wordt nagekomen. Maar in principe hebben wij hierin geen positie omdat de betreffende personen in dienst zijn van Salto met wie een arbeidsrechtelijke relatie bestaat. Indien het bedrijf wederom nalatig is in het betalen van het loon zullen wij de desbetreffende personen, indien zij voldoen aan het bijstandsrecht, zeker middels een voorschot vanuit de bijstand financieel ondersteunen en dit bedrag verhalen op Salto.
Het bedrijf is miv. 9 september in staat van faillissement gesteld door de rechtbank. De aangewezen curator is Meester Oomen uit Roosendaal. Het uitspreken van het faillissement betekent voor alle mensen die nu nog bij Salto op de loonlijst staan dat zij hun loon vanaf 1 september, hun tegoed aan snipperdagen en vakantiegeld vanuit het UWV betaald gaan krijgen.
Vandaag is er een voorlichting “Hoe nu verder” voor de medewerkers van Salto gegeven door onze afdeling sociale zaken in samenwerking met UWV en Workstar.
Alle medewerkers van Salto die in oktober en later nog een dienstverband hebben (15), is vandaag een opvolgend arbeidscontract bij Workstar aangeboden. Dit dienstverband is voor de resterende looptijd van het contract met Salto miv. 11 september. Dit betekent dat de mensen deze maand, op de betaaldatum die zij gewend waren, een voorschot krijgen over hun loon over de periode 1 september tot 11 september van het UWV en een voorschot op hun loon over de periode van 11 september tot 1 oktober van Workstar. Hiermee wordt voorkomen dat mensen wederom zoals in augustus hun loon te laat ontvangen. De definitieve afrekening van het loon over de periode 1 tot 11 september, vakantiegeld en nog uitstaande vakantiedagen over de periode bij Salto zullen later dit jaar worden afgerekend.
Een zestal medewerkers wordt wegens einde contract werkloos. Voor twee is dit op 15 september en voor vier op 1 oktober. Het UWV zorgt voor een tijdige betaling van het restant aan loon en een ww-uitkering.