Raadsdebat over toekomstvisie een farce

20 september 2008

Raadsdebat over toekomstvisie een farce

Het raadsdebat over de toekomstvisie Roosendaal 2025 is een enorme aanfluiting geworden. Het werd een politiek gesteggel tussen de nieuwe coalitie (PvdA, RL en Groen Links) die de visie kost wat kost wilde vaststellen en de overige partijen die het uiteindelijke product Route 2025 nog in een beeldvormende bijeenkost aan de burgers van Roosendaal voor wilden leggen.
Het resultaat is nu dat de visie vastgesteld is met 1 stem meerderheid en daarmee nu al een dode letter geworden is.
De SP was als enige partij kritisch over dit proces dat weer veel geld gekost heeft en de afstand van de politiek met de burger weer groter gemaakt heeft.
Ik ben bang dat de sfeer in de raad en de onderlinge samenwerking tot de volgende verkiezingen stevig onder druk komen te staan, wat de bestuurbaarheid van Roosendaal niet al vergroten en dat op een moment dat besluiten genomen moeten worden met grote inhoudelijke en financiële consequenties. Hieronder mijn eerste termijn in het raadsdebat.

1e termijn Toekomstvisie Roosendaal 2025

Een traject van acht maanden nadert zijn voorlopige einde bij de behandeling van de toekomstvisie Roosendaal 2025 in de gemeenteraad. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de onderlegger “Route 2025”.
De SP fractie was voor de start van dit traject sceptisch. We wisten wel dat er veel tijd en geld in dit project zou gaan zitten, maar vroegen ons af wat de zin was van een dergelijk vergezicht zou zijn. De politieke werkelijkheid wijzigt immers iedere 4 jaar en ook ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen voor een periode van 17 jaar.

De SP fractie heeft veel waardering voor al die burgers en ondernemers die een bijdrage geleverd hebben aan in dit traject. Als er iets duidelijk geworden is is het wel de bereidheid van bewoners om mee te denken en te praten over de ontwikkelingen van hun stad en hun wijk.
We moeten het dan ook vooral niet laten bij deze éénmalige onderneming, maar structureel bewoners meer betrekken bij besluitvorming. Niet bewoners informeren over plannen, maar actief betrekken bij ontwikkelingen in de wijk en de buurt. De thema’s wijkgericht werken en verantwoordelijkheden en bevoegdheden van bewonersplatforms moeten voor de SP veel concreter en inhoudelijker ingevuld worden. Het blijven nu bij vaak algemeen beschreven intenties, terwijl we wat de SP betreft juist moeten investeren in wijken, dorpen en buurten. Zij zijn de schaal van de toekomst. Hier wordt in deze notitie te weinig aandacht aan besteed.

Het resultaat van dit proces is een document dat voor de SP het best getypeerd kan worden met het motto: “voor elk wat wils”. Er staan zeker zaken in die de SP aanspreken, zoals de omlegging van de A-58, goede fietsvoorzieningen, gratis openbaar vervoer, duurzame kwaliteitsverbetering van het openbaar gebied, herstructurering van bestaande bedrijventerreinen,
bouwen binnen de huidige contouren, het ontwikkelen van breedtesport, inzetten op vernieuwende cultuur etc..
De intenties zijn echter wel erg vaag beschreven en daarbij kan iedere politieke stroming het naar believen invullen en zijn alle thema’s uiteindelijk een onderwerp van een politiek debat en wordt e.e.a. geconcretiseerd naar gelang de leidende politieke wind van dat moment.

De eerste 18 bladzijden hebben iets weg als een promotioneel stuk en kan zo ter inzage bij de VVV gelegd worden.
Iets concreter is de bijlage, waarin voor de thema’s Ruimte, Economie, Sociaal en Bestuur vaak interessante resultaten voor de agenda van de toekomst. Vermeld worden. Deze bijlage kan wat ons betreft zeker gebruikt worden bij toekomstige collegeonderhandelingen.
Voor de SP zal de agenda voor de toekomst echter vooral bepaald dienen te worden voor een socialer Roosendaal, waarin de buurten en dorpen en de burger centraal staan.

We kunnen dan ook niet instemmen met de inhoud van Route 2025. Dit is voor ons niet de leidende visie richting 2025. Er staan zeker belangwekkende intenties in die nadere uitwerking behoeven, maar het is niet het duidelijke vergezicht richting 2025 voor ons.
Met het indienen van amendementen wordt het er ook niet beter en integraler door, want dan wordt het helemaal een wenslijstje voor je verjaardag en daarmee dreigt het een “politieke grabbelton” te worden. Derhalve zijn wij het eens met de VVD om deze notitie voor kennisgeving aan te nemen.

De SP is het visietraject open tegemoet getreden ondanks onze kritische kanttekeningen en heeft daarbij de wens van de grote meerderheid van de raad gevolgd.
Nu het traject ten einde is is onze conclusie dat er in Roosendaal veel bewoners en ondernemers zijn die mee willen denken en praten over de ontwikkeling van Roosendaal. Dit is wat de SP betreft de belangrijkste opbrengst. Laten we al deze mensen niet teleur stellen en echt wat gaan doen met wat ze bezig houdt en beweegt. Bewonersparticipatie is voor de SP het meest wezenlijke en hierbij moeten de termen ontmoeten, verbinden en samenwerken concreet ingevuld worden. Dit is de opdracht aan deze raad en het bestuur. Indien we dat waar gaan maken en daarmee in de praktijk ontmoeten, verbinden en samenwerken dan heeft dit traject daar een zinvolle bijdrage bij geleverd. Als we dat niet doen dan hebben we voor veel geld een papieren tijger geproduceerd en staan de burgers in de kou.
Zover moeten we het niet laten komen.

Peter den Hartog