SP fractie stelt vragen over tekort aan betaalbare woningen

20 september 2008

SP fractie stelt vragen over tekort aan betaalbare woningen

B&W ontkent het probleem.
In raadsvragen heeft de fractie de kwestie aan de orde gesteld van het tekort aan betaalbare woningen. Aanleiding hiervoor was het alarmerende bericht in BN de Stem dat de opgave voor Roosendaal om de zogenaamde pardonners te huisvesten. Dat zijn mensen die al lang in Nederland wonen maar tot aan het generaal pardon geen normale huisvesting hadden. Na het pardon werd de opgave om deze mensen ook fatsoenlijk te huisvesten. Dat is nog niet zo eenvoudig en naar de mening van de SP fractie komt dat doordat er een tekort is aan goede en betaalbare huizen. Opmerkelijk is dat het college in de antwoorden op de vragen doodleuk stelt geen signalen te hebben dat er een tekort is aan betaalbare huizen. Wie echter iedere week in de berichten over de toegewezen woningen in de Roosendaalse Bode kijkt naar de cijfers over de aantal reactie op een aangeboden woningen weet genoeg: met name bij de goedkopere woningen valt altijd op dat hier altijd heel veel reactie dus belangstellenden zijn. Zo’n woning kan echter maar aan één gelukkige worden toegewezen. Hoezo geen signalen dat er een tekort is? B&W kent de eigen stad niet. wachtlijst voor een betaalbare huurwoning is in Roosendaal opgelopen tot ongeveer 4 jaar.

Wij hebben de volgende vragen:
1. Bent u op de hoogte van het artikel in BN/deStem “Nog maar 17.500 “pardonners” te gaan?
2. Kloppen de cijfers voor Roosendaal?
3. Wat is de oorzaak voor het achterblijven van de huisvesting voor deze groep statushouders?
4. Wat gaat het college van BenW ondernemen om deze achterstand in te lopen?
5. Klopt de redenering van de SP-fractie dat de vraag naar goedkope huurwoningen het aanbod overstijgt? En zo, ja wat gaat u in dit kader ondernemen?
Namens de SP-fractie,
Tineke Claessens
Peter den Hartog

Antwoord
1.Ja
2. Nee, de werkelijke cijfers sluiten meer aan bij onze taakstelling
3. Over de voortgang van de taakstellingen huisvesting statushouders, zowel voor de reguliere als voor de pardontaakstelling, moet een halfjaarlijks verslag worden uitgebracht aan Gedeputeerde Staten. Op deze cijfers is het krantenartikel gebaseerd. Op dit moment is er geen goede registratie met betrekking tot de huisvesting van statushouders en gepardonneerden. Als gevolg hiervan ontbreekt een totaal overzicht van de werkelijke aantallen van statushouders en gepardonneerden die in onze gemeente gehuisvest zijn. Hierover zijn inmiddels gesprekken gaande omdat blijkt dat de informatie van verschillende bronnen moet komen (COA, PUZA, Aramis, Vluchtelingenwerk).
4. Acties college om achterstand in te lopen:
a. Zo spoedig mogelijk aan Gedeputeerde Staten opgaaf doen van de huisvesting van statushouders en gepardonneerden die beter aansluit bij de werkelijke situatie (ongeveer 30, bron Aramis).;
b. Er is al actie ondernomen om een overzicht te krijgen van de werkelijke situatie met betrekking tot de opgelegde taakstelling. Dit overzicht wordt op korte termijn verwacht. Hiermee wordt ook zichtbaar waar de knelpunten zitten bij het voldoen aan de taakstelling. Dit overzicht zal gebruikt worden om in gesprek te gaan met de partners die een rol spelen in de taakstelling van huisvesting statushouders en gepardonneerden.
5. Signalen, dat de vraag naar goedkope huurwoningen het aanbod overstijgt, zijn bij ons niet bekend. In het woning marktonderzoek 2006 wordt ook aangegeven dat in de kernvoorraad, in puur kwantitatieve zin, ruim voldoende betaalbare huurwoningen zijn voor de aandachtsgroep waar ze voor bedoeld zijn.