SP stapt uit coalitieonderhandelingen met de PvdA, Roosendaalse Lijst en Groen Links

3 september 2008

Na intern overleg met bestuur en fractie heeft de SP Roosendaal besloten om uit de coalitieonderhandelingen te stappen. De directe aanleiding daarvoor is het raadsdebat van gisterenavond over de breuk in de coalitie. Mede door deze ontwikkelingen mist de SP fractie het vertrouwen in voornamelijk de PvdA en de Roosendaalse Lijst om een stabiele coalitie te vormen.

Gebrek aan vertrouwen is gedurende de hele afgelopen periode aan de orde geweest. Te beginnen bij de uitsluiting van de SP bij de college vorming na de verkiezingen. Daarna is er dan door de drie partijen een rechts VVD beleid gevoerd en nu worden wij gevraagd voor de resterende tijd aan te schuiven. Als de SP bestuurt moet er wel wat te besturen zijn. Nu is het meer uitrijden van een minder geslaagde rit. Het beste zou zijn nu de kiezer naar zijn oordeel te vragen over het gevoerde beleid. Dat kan echter niet dat staat de gemeentewet niet toe. Second best oplossing is dan bij de huidige impasse een geheel nieuw college te formeren dus minder met het karakter van de rit uitrijden maar op basis van de huidige politieke situatie bekijken wat er nu in de resterende tijd te doen valt tot de verkiezingen van 2010. Dan ligt het voor de hand om als oppositie partijen eerst eens te kijken of we met elkaar iets kunnen als antwoord en min of meer reparatie op het beleid waartegen we (gezamenlijk) oppositie hebben gevoerd.

Door nu aan te schuiven maakt de SP zich naar haar kiezers ook niet erg geloofwaardig.

De Pvda/RL moet eerst af van haar waanidee dat ze met andere dan VVD het beleid gewoon door kan zetten. Dat is net als Balkenende die op de verkiezingsdag meteen al zei dat hij gewoon door wilde gaan. De PvdA trapte daarin wij niet.
Wij adviseren de PvdA en de Roosendaalse Lijst om nu de gesprekken te vervolgen met het CDA om de naar ons idee op dit moment in het belang van Roosendaal meest wenselijke en stabiele coalitie te formeren.