SP vervolgt coalitiebesprekingen met PvdA, Roosendaalse Lijst en Groen Links

1 september 2008

SP vervolgt coalitiebesprekingen met PvdA, Roosendaalse Lijst en Groen Links

De besprekingen om tot een nieuwe coalitie te komen heeft zaterdag jl. een verassende wending gekregen. Terwijl heel Roosendaal dacht dat een coalitie van PvdA, Roosendaalse Lijst en CDA het meest voor de hand ligt, stapte het CDA uit de onderhandelingen.
Dit was niet gebaseerd op inhoudelijke argumenten, maar vanwege het simpele feit dat het CDA met niet meer dan drie partijen een coalitie wil vormen, terwijl de PvdA en de Roosendaalse Lijst een zo breed mogelijke coalitie wensen.
Gevolg hiervan is dat PvdA en Roosendaalse Lijst woensdagavond verder praten met de SP en Groen Links. Ook is het duidelijk geworden dat de partijen er met z’n vieren uit moeten komen, want een coalitie van de twee groten met of SP of Groen Links wordt ongewenst geacht vanwege het draagvlak door een te kleine meerderheid in de Raad.

De vier partijen hebben ieder de belangrijkste speerpunten ingebracht voor de periode tot maart 2010 en daar verkennend over gesproken. Inhoudelijke afspraken zijn niet gemaakt.

De SP onderhandelaars hebben zeven speerpunten ingebracht:

1. bewonersparticipatie en wijkgericht werken (bewoners meer en beter betrekken bij besluitvorming)
    2. sociaal beleid (WMO, armoedebeleid, werkgelegenheidsbeleid, sociale werkvoorziening)
    3. volkshuisvestingsbeleid ( meer sociale huur)
    4. ontwikkeling gemeentelijke organisatie
    5. koopzondagen (zowel Rosada als de Binnenstad maximaal 12 koopzondagen per jaar)
    6. raadsenquête bouw parkeergarage nieuwe markt (onderzoek door de raad naar de besluitvorming en te late oplevering van de parkeergarage)
    7. detailhandelsnota (o.a. megasupermarkt).

Over deze en andere door de overige fracties ingebrachte speerpunten zal woensdagavond stevig onderhandeld worden. De SP is bereid om verantwoordelijkheid te nemen voor het bestuur van gemeente Roosendaal, maar dat moet dan ook in het collegeprogramma en vooral de uitvoering daarvan te merken zijn. Niet alleen mooie woorden, maar daden in de praktijk. Een betrokken en betrouwbare gemeentelijke organisatie die doet wat ze zegt en daarmee het vertrouwen terug wint van de Roosendaalse burger, want dat is op dit moment ver te zoeken.

Namens de onderhandelaars van de SP,

Peter den Hartog