Burgemeester gebruikt ondemocratische methode om sluiting gedoogde coffeeshops te bewerkstelligen

23 oktober 2008

De SP fractie is gisteren avond op de hoogte gesteld van de concept nota Cannabisbeleid 2009. Naar nu gebleken is heeft burgemeester Marijnen tijdens een besloten commissie bestuur in juni 2008 de geesten al rijp gemaakt voor een nieuwe beleidslijn, namelijk het op termijn sluiten van alle gedoogde coffeeshops.

De SP was tijdens deze besloten vergadering niet aanwezig, omdat wij vinden dat politiek en het inhoudelijke debat in de openbaarheid gevoerd moet worden. Door eerst de ander partijen politiek te masseren en hun goedkeuring te krijgen wist de burgemeester dat hij door kon gaan op de ingeslagen weg met als doel het sluiten van alle gedoogde coffeeshops in Roosendaal. Ook Bergen Op Zoom wil de gedoogde coffeeshops sluiten.
De SP is ontstemd over de wijze waarop dit gaat en vraagt zich ook af wat voor rol dit gespeeld heeft bij de vorming van de huidige coalitie. Wij kunnen ons niet voorstellen dat Groen Links en de PvdA hiermee instemmen, omdat het haaks staat op het landelijke beleid van deze partijen.
Ook is het opvallend dat dit naar buiten gebracht wordt nog voordat de Drugsnota in de Tweede Kamer besproken wordt en het lijkt erop dat na de koopzondagendiscussie Roosendaal en Bergen Op Zoom weer solistisch opereren en de gevolgen gedragen worden door de andere steden in westelijk brabant, Breda en tilburg die, als het beleid vastgesteld wordt, te maken krijgen met een grotere stroom drugstoeristen.
Het inhoudelijke debat moet nog gevoerd worden en de SP fractie gaat zich daarop goed voorbereiden te beginnen met het uitdelen van de ZO- krant op zaterdagmiddag 25 oktober in het Centrum van Roosendaal en dan vooral de straten rond de Molenstraat, Brugstraat en Hoogstraat om de mening te peilen van de bewoners.

namens de fractie,
Peter den Hartog