Wetswijziging Winkeltijdenwet (koopzondagen) naar Tweede Kamer

16 oktober 2008

Wetswijziging Winkeltijdenwet (koopzondagen) naar Tweede Kamer

De lang verwachte wijziging van de Winkeltijdenwet is deze week door het kabinet naar de Tweede Kamer gestuurd.
De wet behelst een aanscherping van de toerismebepaling en stelt meer eisen aan gemeenten om winkels toe te staan dat ze meer dan 12 zondagen per jaar geopend kunnen zijn.

In de gewijzigde wet moet er sprake zijn van op de gemeente gericht toerisme met een substantiële omvang.
Hiernaast moeten door gemeente een drietal belangen afgewogen bij de besluitvorming over meer dan 12 koopzondagen:
1. werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente
2. de zondagsrust in de gemeente
3. de leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de gemeente

De 2e kamer zal het voorstel nog dit jaar behandelen en de beoogde ingangsdatum is 1 januari 2009, waarbij gemeenten een jaar de tijd hebben om de koopzondagen te regelen volgens de nieuwe wetstekst.

Eén ding is in ieder geval duidelijk en dat is dat de wet aangescherpt is en dat daarmee de kans dat de 52 koopzondagen voor Rosada en de 15 voor de Binnenstad met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar de prullenmand verwezen kan worden.
De evaluatie van het huidige koopzondagenregime is alleen hierom al een farce geworden.
De nieuwe coalitie PvdA, Roosendaalse Lijst en Groen Links heeft ervoor gekozen om de bestaande praktijk te handhaven, maar kan er straks ook niet meer onderuit om een keuze te maken en daarmee zijn we weer terug gekomen bij de situatie, zoals die er in mei 2007 was toen er een besluit over de koopzondagen genomen moest worden.
Destijds hebben PvdA, Roosendaalse Lijst en de VVD een compromis gesloten wat neerkomt op het huidige regime met een jaarlijkse evaluatie. Dit laatste was om de VVD mee te krijgen, want de VVD wil eigenlijk de mogelijkheid dat alle winkels iedere zondag open kunnen.
Vooralsnog is er nu nergens een meerderheid voor, want SP, CDA en Groen Links willen het bij maximaal 12 koopzondagen houden, D’66 en VVD zijn voor maximale openstelling en de PvdA en de Roosendaalse Lijst zitten daar tussen in.
Wat de SP fractie betreft is het bespreken van het raadsvoorstel over de evaluatie van de koopzondagen dan ook overbodig geworden en kan dat van de agenda van de raad afgevoerd worden.