Halfuursvragen SP fractie raadsvergadering 12 november

12 november 2008

Halfuursvragen SP fractie raadsvergadering 12 november

De eerste halfuur vraagt betreft een artikel in BN deStem over het speelveld aan het Kniplein. De SP fractie vraagt zich af of dit een nieuwe beleidslijn van het college en het SIW is met mogelijk gevolg dat strakt geen enkel speelveldje in Roosendaal nog doeltjes heeft. Wij overwegen om dit te agenderen voor de volgende commissie bestuur. Het lijkt erop dat we na de nuloptie voor de coffeeshops ook een soort lik op stuk beleid bij speelveldjes krijgen. Een represseif Roosendaal waar wij geen voorstander van zijn.

De tweede halfuurvraag betreft de noodopvang voor een gezin met vijf kinderen dat nadat hun woning aan de Haverschmidtlaan afgebrand is met veel moeite een noodvoorziening gekregen heeft. De hulpdient van de SP Roosendaal heeft stad en land moeten bewegen om dit geregeld te krijgen. Wij vragen ons af wat het beleid in deze is en of de gemeente hier ook een rol bij heeft.

Onderwerp: Speelveld Knipplein

In BN/deStem van dinsdag 11 november 2008 staat een artikel met als kop: “Doeltjes op Knipplein moeten terug”.
In het artikel wordt gesuggereerd dat de doeltjes van het speelveld weggehaald zijn, omdat een bewoner geklaagd heeft, omdat er regelmatig ballen in zijn tuin belandden. Een woordvoerder van de gemeente geeft aan dat er meerdere klachten waren over overlast.
Diezelfde woordvoerder geeft aan dat het weghalen van de doeltjes een bewuste maatregel is van de gemeente en dat het nog wel enige tijd zal duren alvorens de doeltjes teruggeplaatst worden, als ze het al zover komt.
“Eerst willen wij wel eens zien of de jongeren hun gedrag verbeteren. Pas dan bestaat de mogelijkheid dat de doeltjes worden herplaatst.” aldus de woordvoerder van de gemeente.

Het heeft er hier alle schijn van dat de jeugd die gebruik maakt van het speelveld aan het Knipplein nu de dupe is van het gedrag van een kleine groep van maximaal 5 raddraaiers.
De SP fractie maakt zich zorgen over deze ontwikkeling, want indien dit het nieuwe beleid is van de gemeente en de SIW kan het gevolg zijn dat straks op alle speelveldjes in Roosendaal de doeltjes verwijderd worden vanwege het wangedrag van een kleine groep.
Een gevolg hiervan kan zijn meer overlast in de buurten, waarmee we het tegenovergestelde bereiken van wat beoogd wordt bij het creëren van speelveldjes voor de jeugd namelijk minder overlast.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. Is het juist dat het hier een nieuwe beleidslijn betreft, waarbij bij overlast doeltjes weggehaald worden met een onderzoek naar het gedrag van de jongeren en dat pas bij verbetering van het gedrag de doeltjes teruggeplaatst worden?
2. Wie heeft deze beleidslijn vastgesteld en wanneer?

Namens de SP fractie,
Peter den Hartog

Onderwerp: Beleid noodwoningen

De Hulpdienst van de SP afdeling Roosendaal heeft een gezin met 5 kinderen begeleid die nadat hun woning aan de Haverschmidtlaan uitgebrand was een tijdelijke woonvoorziening als noodopvang moest krijgen.
Het gezin heeft in eerste instantie een week gebivakkeerd bij een familielid in Breda, alvorens noodvang georganiseerd werd.
Zonder op alle details in te gaan kan gesteld worden dat het een uiterst moeizaam proces is om gedupeerden aan een tijdelijke woonvoorziening te helpen.
Het betreffende gezin huurde een woning van Aramis-Alleewonen en het is wat ons betreft dan ook duidelijk dat Aramis-Allewonen voor noodopvang dient te zorgen. Voor opvang is inmiddels gezorgd.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. Zijn er afspraken tussen de gemeente en verhuurders over het bieden van noodopvang indien een woning door wat voor reden dan ook verlaten dient te worden (brand, stormschade etc)? zo nee, waarom niet en zo ja, wat is het beleid in deze?

Namens de SP fractie,
Tineke Claessens-Vloedgraven