Wel of geen extra geld voor het Jan Tinbergen College

4 november 2008

Wel of geen extra geld voor het Jan Tinbergen College

In BN/deStem van vrijdag 24 oktober jl. wordt beweerd dat de SP geen mening had over de €2,4 miljoen die nodig is voor extra milieumaatregelen ten behoeve van de bouw van het JTC.

De SP was en is nog steeds tegen de bouw van het JTC op het ZuidOost Kwartier (ZOK), dit omdat de snelweg (de A58) volgens ons veel te dicht bij de school komt te liggen met alle gezondheidsproblemen van dien.
Het huidige voorstel (€2,4 miljoen voor een extra milieuwal bij de snelweg) wordt gescheiden van het oorspronkelijke voorstel (het plaatsen van het JTC op het ZOK), maar volgens de SP zijn deze twee voorstellen in de praktijk echter onlosmakelijk met elkaar verbonden, want het is het directe gevolg van het bouwen van een school pal naast een snelweg.
Hiermee worden de uitgaven van de bouw van het JTC al dik 3 miljoen euro hoger (grondtransacties en deze milieumaatregelen) dan aanvankelijk gepland, wat nog eens duidelijk maakt dat ontwikkeling op ’t Zand beter geweest zou zijn.
De vraag is nu hoe deze extra uitgaven gefinancierd moet worden. Hierover zal de SP fractie de komende week een standpunt innemen.
Probleem is dat de meerderheid van de gemeenteraad voor de nieuwbouw van het JTC is en dat dit daarmee een politiek feit is, tenzij de actiegroep Dijken aan Zet er middels juridische procedures nog een stokje voor kan steken.
Over dit dilemma: extra milieumaatregelen met extra kosten zal de fractie in de raadsvergadering van 12 november a.s. een standpunt innemen.

Kjell Hiep
Fractie SP