1e termijn concept Cannabisnota 2009

3 december 2008

1e termijn concept Cannabisnota 2009

Nadat heel Nederland sedert 23 oktober discussieert en een mening vormt over het Nederlandse drugsbeleid en de gedoogde coffeeshops in het bijzonder zijn nu als laatste de politieke partijen van de gemeente Roosendaal aan de beurt. Het lijkt een beetje mosterd na de maaltijd, maar niets is echter minder waar.
Dit is het moment voor de Roosendaalse politiek om een mening te geven over de ontwikkelingen van het drugsbeleid en drugs gerelateerde problematiek in Roosendaal en de vraag die daarbij beantwoord moet worden is: Lossen we de drugsgerelateerde problematiek op met repressie of nemen we andere maatregelen waarbij volksgezondheid en preventie ook een rol spelen.

Ik zal in mijn eerste termijn eerst ingaan op het proces en vervolgens de inhoudelijke kant van het voorstel belichten:

Voorzitter de SP fractie heeft al 24-uurs vragen gesteld over het besluitvormingsproces en de antwoorden daarop hebben weinig duidelijk gemaakt.

De burgemeester geeft aan dat in zijn perceptie de aanwezige raadsleden op 17 juni ingestemd hebben met de nuloptie als antwoord op de niet in de hand te houden drugsgerelateerde problematiek.
Buiten het feit dat de SP en D’66 niet aanwezig waren op deze besloten bijeenkomst van de commissie Bestuur bevreemdt deze conclusie ons zeer. De fracties van de PvdA en Groen Links staan tot op heden een beleid voor waarbij repressie en preventie hand in hand gaan. Preventie uit het oogpunt van volksgezondheid, maar ook stevig handhaven waar de leefbaarheid aangetast wordt.
Zeker de reactie van de PvdA fractie op het voorstel op hun website is genuanceerd te noemen en komt overeen met het standpunt de laatste jaren. Kan de PvdA fractie aangeven hoe ze in deze discussie staat? en dit laatste geldt natuurlijk ook voor de Groen Links fractie. Kunt u ook aangeven of u op 17 juni ingestemd heeft met de nuloptie.

Ook zij wij achteraf zeer ontstemd over de wijze waarop onderhandeld is over een nieuwe coalitie bij dit onderwerp op 30 augustus.
Op deze dag is door vijf partijen onderhandeld over het vormen van een nieuwe coalitie. Allen waren het er over eens dat de drugsgerelateerde problematiek een belangrijk item was. Vier aanwezigen (huidige coalitie en CDA) waren op de hoogte van de komende nuloptie en niemand heeft er met een woord over gerept.
Voorzitter, het lijkt er dan ook op dat een meerderheid van de raad zich willoos mee laat leiden in een nieuw beleid. Dualistische angsthazerij wat ons betreft.

Het is op zich ook uiterst curieus dat een eerste wethouder namens Groen Links in de geschiedenis van Roosendaal op zijn 1e werkdag als collegelid instemt met het sluiten van gedoogde coffeeshops, terwijl dit lijnrecht tegenover het landelijke groen Links standpunt staat. We kunnen Armand als hoofdact in het volgende Blommenkindersfestival dan ook gevoeglijk op onze buik schrijven. Die komt echt niet optreden in een stad zonder coffeeshops.

De SP fractie complimenteert de burgemeester met de wijze waarop hij de discussies over het gedoogbeleid op scherp gezet heeft. Zeker voor de grensgemeenten is de uitvoering van het huidige beleid een schier onmogelijke zaak geworden. We waarderen het ook zeer dat de burgemeester aangegeven heeft dat ook met extra middelen van Courage we eigenlijk niets opschoten zijn en het uitplaatsen van de coffeeshops uit het centrum is dan ook de enige optie wat ons betreft, waarbij wij kiezen voor verplaatsen in plaats van sluiten.
Waar we echter sterk over van mening verschillen is de oplossing van het probleem. In tegenstelling tot de burgemeester zijn wij van mening dat het sluiten van de gedoogde coffeeshops het illegale circuit alleen maar in de kaart zal spelen en de criminaliteit toe zal nemen. De vraag naar soft drugs is er en zal blijven, waardoor de verkoop in de illegaliteit plaats zal vinden met alle negatieve gevolgen van dien.

De SP fractie ziet de oplossing in een andere richting dan de burgemeester en pleit voor twee mogelijke oplossingsrichtingen:
1. het model Maastricht met het inrichten van één of twee coffeecorners aan de rand van de stad (niet in een woonwijk);
2. meedoen met een proef van regulering, zoals Eindhoven en Tilburg dit willen.

Hoe staan de andere fracties hier tegenover en wil de burgemeester zijn visie hierop geven?

Hiernaast is de SP fractie bezorgd over de gevolgen met handhaving indien de nuloptie doorgaat. Politie en justitie hebben aangegeven dat er geen extra capaciteit beschikbaar gesteld kan worden. Het kan naar onze mening niet zo zijn dat de verkoop van softdrugs het illegale circuit ingaat en er niet meer capaciteit is om te handhaven. Dit is vragen om problemen en roept de vraag op of het voorstel van de nuloptie wel door de volledige driehoek gesteund wordt. Politie en justitie staan duidelijk niet te trappelen.
We moeten oppassen dan we niet dezelfde problemen krijgen als met het handhaven van het paddoverbod per 1 december. Bij dit soort besluitvorming dient de handhaving 1 op 1 geregeld te zijn en dat lijkt niet het geval.
Hoe staat de burgemeester hier tegenover?

Ook is de SP fractie slecht te spreken over de gevolgen voor de regionale samenwerking. Dit wordt naar onze mening steeds meer een bezweringsformule zonder inhoud. Na de koopzondagen en de regionale sociale dienst is dit al het derde grote thema waar de samenwerking ernstig te leiden heeft van het solistische gedrag van 1 of enkele gemeenten.
Hoe je het ook went of keert, we wenden onze problemen in ieder geval voor een deel af op onze buurgemeenten en in dit geval vooral Etten Leur en Breda.

Concluderend is de mening van de SP fractie dat de burgemeester de wens van de raad om meer als boegbeeld te fungeren in dit dossier daadkrachtig opgepakt heeft, echter voor de SP fractie is de burgemeester het boegbeeld van het verkeerde schip.
Wij overwegen een motie in te dienen over het uitplaatsen van coffeeshops naar de randen van Roosendaal en wachten de antwoorden van de burgemeester en de standpunten van de overige fracties af en zullen daarop in 2e termijn reageren.