h

Onverantwoorde financiële wissel op de toekomst

6 december 2008

Onverantwoorde financiële wissel op de toekomst

Bij de kadernota 2009 heeft de SP fractie al betoogd dat Roosendaal in financieel zwaar weer beland is. Deze conclusie werk getrokken vanwege de ingeboekte bezuinigingen van 2,65 miljoen euro en het uitblijven van besluitvorming inclusief meerjarige financiële consequenties over de Majeure Opgaven. De tussentijdse val van het college en de vorming van een nieuwe coalitie heeft hier echter nog een flinke schep bovenop gedaan

Ondanks de zorgelijke meerjarenraming en de kredietcrisis met haar niet op alle terreinen te voorziene gevolgen wordt door het college een som van 1,6 miljoen euro extra uitgetrokken ter financiering van het coalitieakkoord. 5 ton extra voor de Binnenstand en een straatmanager voor de Molenstraat, dat gecompenseerd wordt door het uitstellen van onderhoudswerkzaamheden in de wijken.
Kortom 1,1 miljoen extra, die uiteindelijk gecompenseerd worden door een nader in te vullen taakstelling bij de collegeprogramma’s.
Mogelijke financiële tegenvallers bij de bouw van de parkeergarage nieuwe markt en het paviljoen, komen ten laste van de bestemmingsreserve grondexploitatie die met 2,8 miljoen al niet zo goed gevuld is.
De ombuigingen voor de komende jaren lopen op tot bijna 10 miljoen euro in 2012 en daarmee mag een toekomstige coalitie de rekening betalen van de uitgavendriften van de coalities in de jaren tussen 2006 en 2010.

Ook de in de begroting genoemde taakstellingen worden niet of nauwelijks onderbouwd en zijn daarmee vaak op drijfzand gebaseerd. Op onverantwoordelijke wijze worden bezuinigingen in de doorontwikkeling van de organisatie aangekondigd en ingeboekt, terwijl het daaraan ten grondslag liggende koersdocument pas in februari 2009 uitgewerkt zal zijn.
Ook het feit dat pas in 2009 voorstellen ingediend worden voor een meerjarendekking voor alle taakstellingen kan een toets der kritiek niet doorstaan.
Deze begroting kan daarmee niet solide genoemd worden en kan derhalve de goedkeuring van de SP fractie niet krijgen.
Wij hebben bij de kadernota aangegeven dat er keuzen gemaakt dienen te worden en dat is nu bij het vaststellen van de begroting nog belangrijker dan in april van dit jaar bij het vaststellen van de kadernota.

Om de uitgavenkant van de begroting meer in balans te brengen met de uitgaven kunnen een aantal voorgestelde uitgaven voor 2009 geschrapt worden:
• Programma 1 Communicatiecapaciteit communicatievisie 130.000
Advies: meenemen in koersdocument
• Programma 2 Beleidsnotitie integraal beleid 75.000
Advies: verschuiven naar 2010
• Programma 5 duurzame exploitatie de Kring 313.000
Advies: uitstellen tot 2010 e.v.
Uit het Collegeprogramma Kort en krachtig kan wat de SP fractie betreft de €500.000,- voor de Binnenstad geschrapt worden. Nu geen extra uitgaven voor bestrating en de straatmanager Molenstraat en de bij Credo bedachte vastgoedmanager kunnen in elkaar geschoven worden met aandacht voor zowel de proceskant als het vastgoed. Wel zo efficiënt en veel goedkoper.
Ook de €100.000,- extra voor synergie/netwerken en subsidies dient in 2009 (nog) niet uitgegeven te worden en nu duidelijk is dat het college de gifvrije onkruidbestrijding in 2009 beperkt tot het schoffelen is het te overwegen om dit in 2009 goed uit te werken en in 2010 in te voeren wat ook weer €300.000,- oplevert.
De SP fractie overweegt amendementen in te dienen om daarmee de uitgavenkant van de begroting meer in balans te brengen met de uitgaven.

Ook de diverse taakstellingen in de begroting worden slecht tot niet onderbouwd. De SP heeft al herhaaldelijk aangegeven dat bezuinigingen als gevolg van de doorontwikkeling van de organisatie pas ingeboekt kunnen worden nadat duidelijk is wat de koers is, wat voor overheid willen we zijn? En wat voor organisatie past daarbij. Het beloofde koersdocument is niet eerder dan in februari 2009 beschikbaar en daarmee is de ingeboekte taakstelling natte vinger werk. Hier kan de SP fractie niet mee instemmen.

De SP fractie kan er wel mee instemmen dat een deel van de Essentgelden gebruikt wordt om de scholencarrousel in beweging te zetten, maar vragen ons wel af waar de hoogte van het bedrag vandaan komt. Zoals het in de herziene begroting opgenomen is lijkt het natte vinger werk te zijn. Alvorens hier een afgewogen oordeel te hebben is een beter inzicht noodzakelijk.

Voor het overige is het koffiedik kijken voor wat het de majeure opgaven betreft. Onduidelijk is wat de investeringskosten voor de gemeente zijn om de besluiten op te baseren. Zoals het er nu naar uitziet heeft de SP hierbij twee opgaven die de laagste prioriteit hebben. Nieuwbouw van het Stadskantoor is (nog) niet nodig, zeker met de krimpende organisatie moet het mogelijk zijn om bijna alle afdelingen in het Stadskantoor te vestigen en volstaat een verbouwing van het Stadskantoor.
De verbindingsweg Majoppeveld-Borchwerf kan heel goed gefinancierd worden door de daar gevestigde ondernemingen en bedrijven.

Ook is het zorgelijk te noemen dat dit college zo weinig geld van buiten weet te halen. Kansen om voor grote projecten externe financiering te bemachtigen worden onvoldoende benut. Een voorbeeld is de spoorse doorsnijdingen.
Op 27 november jl. is de inschrijving gestart voor een 2e tranche op volgorde van binnenkomst, waarin het ministerie 141 miljoen euro beschikbaar stelt
De SP fractie gaat ervan uit dat Roosendaal bij de eerste indieners is en daarmee subsidiegelden binnen wet te halen om een aantal spoorknelpunten op te lossen.
Ook heeft de SP fractie natuurlijk nog een aantal wensen, ook al weten we dat de uitgavenkant van de begroting onder grote druk staat. Daarom dient in eerste instantie gezocht te worden naar mogelijkheden om overschotten uit 2008 hiervoor te bestemmen.

Nu de Gemeenteraad pas in 2009 een overzicht krijgt over de invulling van de taakstelling, is het nu niet mogelijk om financieel onderbouwde voorstellen te doen.
Hiermee wordt de gemeenteraad ernstig beknot in zijn mogelijkheden.
Waar mogelijk wil de SP fractie extra inzet op armoedebeleid, bewonersparticipatie, jeugd en cultuur, maar omdat er onvoldoende inzicht is in de financiële mogelijkheden, worden hiertoe geen amendementen ingediend.
Ook inburgering en integratie (inburgering- en taalcursussen) dienen in 2009 voortvarend opgepakt te worden en waar mogelijk kunnen hier wat de SP betreft overschotten van 2008 ingezet worden. Dit geldt ook voor het wegwerken van taalachterstanden. Indien het echt zo is dat daar veel geld van op de plank is blijven liggen dan dient het ambitieniveau opgeschroefd te worden; uitvoering voorop is toch het motto van dit college?

Concluderend kan gesteld worden dat het College van BenW ziende blind en horende doof is. Naar hartenlust wordt geld uitgegeven en de rekening wordt naar de toekomst geschoven. Een aangenomen motie door de raad (fietsenstalling markt) wordt terzijde geschoven voor de begroting 2009 en om Groen Links te behagen worden nog wat financiële cadeautjes uitgedeeld.
Indien de door de SP bij de kadernota 2009 ingediende motie om diverse scenario’s uit te werken ter compensatie van de hogere uitgaven aangenomen was, had het wellicht niet zover gekomen, maar dat zag op dat moment alleen de fractie van D’66 ook in. Deze begroting verdient een dikke onvoldoende.

Vul hierboven uw contactgegevens in. We gebruiken deze gegevens om persoonlijk contact met u op te kunnen nemen.
Meer informatie staat in ons 
privacy reglement

 

Volg SP Roosendaal

U bent hier