SP en Complete oppositie voor een onderzoek naar parkeergarage Nieuwe Markt

3 december 2008

SP en Complete oppositie voor een onderzoek naar parkeergarage Nieuwe Markt

De SP fractie heeft gisterenavond in de commissie Bestuur gepleit voor een raadsenquête naar de bouw van de parkeergarage aan de Nieuwe Markt. Dit onderzoek moet dan gehouden worden nadat de garage, het plein en het paviljoen opgeleverd zijn.
De ene na de andere vertraging wordt door het college gemeld, het paviljoen zal niet eerder dan in april 2009 klaar zijn, de raad heeft ondanks een belofte van het college van BenW nog steeds geen gewijzigde grondexploitatie ontvangen en de overeenkomst tussen de gemeente de Strukton is ook nog steeds niet in het bezit van de raad.

“Redenen genoeg voor de Gemeenteraad om het zwaarste onderzoeksmiddel, de
raadsenquête, uit de kast te halen” aldus fractievoorzitter Peter den Hartog.
“De overlast voor omwonenden en ondernemers heeft een jaar langer geduurd dan gepland, het paviljoen is nog steeds niet verkocht, de bouw vordert nauwelijks en zelfs de parkeergarage zelf is nog niet klaar”. De burger heeft er recht op dat de gemeenteraad zelf onderzoekt wat er met hun belastinggeld gebeurt en het gaat de SP fractie niet alleen om de financiën, maar ook over de organisatie en het projectmanagement. Met een aantal grote projecten in het vooruitzicht (Spoorhaven, A-58) is het ook belangrijk om te leren van gemaakte fouten” aldus Peter den Hartog.
Inmiddels is de complete oppositie (SP, VVD, CDA en D’66) voor het houden van een onderzoek door de raad en de coalitiepartijen nemen nog een wijfelende houding aan, maar het is de stellige overtuiging van Den Hartog dat ook zij uiteindelijk door de bocht zullen gaan.
De SP fractie heeft in de commissie aangegeven met een motie of initiatiefvoorstel voor een enquête te komen als de bouw van het Paviljoen voltooid is. Naar verwachting wordt dit april 2009.