SP amendement over Binnenstad haalt “hart uit coalitieakkoord”

5 januari 2009

SP amendement over Binnenstad haalt “hart uit coalitieakkoord”

Tijdens de behandeling van de begrotingswijzingen en het programma van het nieuwe college heeft zich een bijzonder feit voorgedaan.
In de aanvullende begroting werd voorgesteld om 425.000 euro extra uit te geven aan de Binnenstad en dat ten laste te laten komen van het onderhoud in wijken en dorpen

De SP fractie heeft grote bezwaren tegen de aanvullende begroting en dit extraatje voor de Binnenstad in het bijzonder. Terwijl er door het vorige college van BenW al anderhalf miljoen euro geïnvesteerd is in de Binnenstad moet dit bedrag er nog bij ten koste van de wijken en de dorpen. Op vragen van de SP fractie wat er voor dit extra geld gaat gebeuren moest de wethouder het antwoord schuldig blijven. Er zijn alleen (nog) niet uitgewerkte aanvullende plannen voor het Tongerloplein.
Op zich heeft de SP fractie niets tegen het opknappen van de Binnenstad want dat was ook hard nodig, maar het opknappen van de Oude Markt, het Roselaarplein, de Raadhuisstraat, de Dr Braberstraat, de Bloemenmarkt en het Tongerloplein was al voorzien binnen de anderhalf miljoen van het vorige college van BenW en zal tot begin 2010 uitgevoerd worden.
Het lijkt er dan ook op dat dit college zich als een Binnenstadcollege presenteert ten koste van onderhoud opbaar gebied in de wijken en de dorpen.
De coalitiepartijen verzetten zich heftig tegen dit amendement en Paul Klaver (fractievoorzitter van de PvdA) stelde zelfs letterlijk dat bij het aannemen van dit amendement het hart uit het coalitieakkoord haalt en een raadslid van de PvdA meldt letterlijk op zijn website dat er al genoeg geld naar onderhoud openbaar gebied in de wijken en dorpen gaat.
De SP fractie heeft de complete oppositie (CDA, VVD en D’66) weten te overtuigen en toen er een raadslid van de PvdA na een schorsing nog op het toilet zal werd het amendement met 17 voor en 16 tegen aangenomen.
Vervolgens werd de soap compleet toen het raadslid van de PvdA weer op z’n plek zat en de stemmen voor de gewijzigde begroting staakten (17-17).

Hieruit blijkt hoe smal de marges op dit moment in de gemeenteraad zijn en hoe onverstandig het was om een coalitie met 1 zetel meerderheid te vormen.
Volgens Peter den Hartog (fractievoorzitter SP) doet de coalitie er goed aan om deze teleurstelling te accepteren en pas bij de kadernota voor 2010 met plannen te komen. “ Als er dan een uitgewerkt plan is met een voorstel voor financiële dekking is het voor de raad ook mogelijk om afwegingen te maken. Nu was dit niet mogelijk, omdat er geen concrete plannen zijn laat staan de financiële dekking”.
De SP fractie heeft overigens tegen de gewijzigde begroting gestemd, omdat er voor maar liefst 1,6 miljoen aan extra uitgaven voor 2009 voorgesteld worden, terwijl dit gedekt moet worden door taakstellingen die pas medio 2009 ingediend worden.
Volgens Peter worden er nu onverantwoorde uitgaven gedaan in een tijd dat terughoudendheid op zijn plaats is.

Amendement

Schrappen krachtige aanpak Binnenstad

De raad van de gemeente Roosendaal, in vergadering bijeen op woensdag
17 december 2008;

Gezien bijlage 1 van het collegeprogramma “Uitvoering voorop!” met een overzicht van de financiële gevolgen van het collegeprogramma;

Overwegende dat:

• Het vorige college van BenW in het programma 2006-2010 een extra investering van 1,5 miljoen euro begroot heeft voor de aanpak van de Binnenstad;
    • Deze aanpak betreft het opknappen van de openbare ruimte in de volgende straten en pleinen: Roselaarplein, Dr. Braberstraat, Raadhuisstraat, Markt, Bloemenmarkt en Tongerloplein.
    • Dit opknappen betrekking heeft op bestrating, meubilair, verlichting en nog veel meer;
    • Het college voorstelt om éénmalig extra te investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte in de Binnenstad voor een bedrag van €425.000,-;
    • Dit laatste gefinancierd wordt door reeds geplande werkzaamheden ten behoeve van de openbare ruimte in de wijken en dorpen in 2009 niet uit te voeren en naar achteren te schuiven;
    • Om de extra uitgaven van dit college financieel te dekken een taakstelling voorgesteld wordt voor programma 8 “Beheer openbaar gebied voor een bedrag van €265.000,-;

Van mening zijnde dat:

• de extra impuls Binnenstad ten koste gaat van onderhoud openbaar gebied in wijken en dorpen;
    • in zijn totaliteit bezuinigd wordt op het beheer en onderhoud van het openbaar gebied;
    • dit laatste niet wenselijk is.

Besluit de extra investering Binnenstad ter hoogte van €425.000,- te schrappen en daarmee de korting voor kredieten openbaar gebied in 2009 ongemoeid te laten

en gaat over tot de orde van de vergadering

SP, Kjell Hiep en Peter den Hartog