SP Roosendaal levert bijdrage aan demonstratie over oorlog in de Gazastrook op zaterdag 31 januari 2009

29 januari 2009

De SP afdeling Roosendaal zal zaterdag 31 januari een bijdrage leveren aan een demonstratie op de Oude Markt tegen het geweld in de Gazastrook.
De demonstratie is een initiatief van Laila Dibi, een vrouw van 25 jaar met drie kinderen die haar solidariteit wil betuigen met de slachtoffers in de Gazastrook en de Nederlandse regering wil oproepen om stelling te nemen tegen Israël.

In deze oorlog zijn 1300 doden gevallen waaronder veel vrouwen en kinderen. Een groot deel van de huizen, scholen en winkels ligt aan puin. Gaza is letterlijk twintig jaar terug in de tijd gebombardeerd en een forse wederopbouw is dan ook nodig. Met onze bijdrage wil de SP Roosendaal zijn verbondenheid tonen met de mensen in de Gazastrook.
Wij gaan ervan uit dat het een vreedzame demonstratie wordt zonder antisemitisme en islamfobie, waarin deelnemers hun woede en machteloosheid willen uiten over de oorlog. Er is weliswaar een wapenstilstand, maar het aangedane leed is niet te overzien.
Tijdens de demonstratie zal Peter den Hartog namens de SP afdeling Roosendaal het SP standpunt inzake het Midden-Oosten naar voren brengen. Doel blijft een Palestijnse en een Israëlische staat die in vrede naast elkaar kunnen bestaan. Het geweld moet stoppen en de vredesonderhandelingen moeten weer starten. Vrede bereik je echter niet door oorlog te voeren, maar door te onderhandelen met je vijand inclusief Hamas. Hamas is weliswaar een deel van het probleem, maar ook een deel van de oplossing. De internationale politieke boycot van Hamas is op een mislukking uitgelopen.

Het bestuur van de SP Roosendaal roept leden en andere sympathisanten op om zaterdag 31 januari a.s. op een vreedzame en waardige wijze hun solidariteit te betuigen met de slachtoffers in de Gazastrook en aan te dringen op nieuwe initiatieven die tot een duurzame vrede kunnen leiden.

De demonstratie begint om 15.00 uur en eindigt om 17.00 uur op de Oude markt voor het Raadhuis.