Waardige demonstratie voor vrede in Gaza.

1 februari 2009

Waardige demonstratie voor vrede in Gaza.

Voor het oude raadhuis op de Markt in Roosendaal verzamelden zich een ruime honderd Roosendalers om te demonstreren voor de vrede in Gaza. De demonstratie was een initiatief van Laila Dibi een Roosendaalse moeder die getroffen door de verschrikkingen van de oorlog in Gaza niet langer wilde stil zitten maar iets doen. Aan haar oproep voor een vreedzame demonstratie werd gehoor gegeven door vertegenwoordigers van de lokale afdelingen van PvdA, SP, GL en D’66. Naast sprekers van deze 4 partijen waren er gedichtjes van enkele kinderen een toespraken van een Iman en van een vertegenwoordiger van de stichting Marokkaans centrum El Kharif. Alle sprekers veroordeelden het geweld van beide kanten en spraken in verschillende toonaarden hun teleurstelling uit over de houding van de Nederlandse regering die tot nu toe weigerde het proportionele geweld van Israel te veroordelen. Opvallend was het grote aantal kinderen en jongeren bij de demonstratie. De manifestatie verliep geheel vreedzaam waardig en zonder incidenten.

demonstratie voor Gaza

Bijdrage Peter den Hartog voor manifestatie over oorlog in Gaza – zaterdag 31 januari 2009

De geweldsexplosie in de Gazastrook houdt wereldwijd de gemoederen flink bezig. Het conflict heeft dan ook heftige reacties aan alle kanten opgeleverd. Formeel is er dan nu wel een staakt het vuren, maar de oorlog en het onnoemelijke leed van de bevolking en vooral vrouwen en kinderen van Gaza is hiermee niet verdwenen en een duurzame vrede in het Midden Oosten lijkt verder weg dan ooit.

De SP afdeling Roosendaal heeft veel waardering en respect voor Laila Didi die in haar eentje deze demonstratie georganiseerd heeft om uiting te geven aan haar woede en machteloosheid.
Gelukkig heeft de Burgemeester toestemming gegeven, zodat alle aanwezigen hier uiting kunnen geven aan hun gevoelens over de oorlog in Gaza, ook al is er nu een wapenstilstand.
Deze oorlog heeft meer dan 1300 doden als gevolg. Een groot deel van de huizen, scholen en winkels in puin. Gaza is letterlijk 20 jaar terug in de tijd gebombardeerd. Een forse wederopbouw is noodzakelijk.
De beelden op TV en internet over de oorlog zijn hartverscheurend en de SP begrijpt niet dat de Nederlandse regering deze aanvallen niet afgekeurd heeft, terwijl de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties dit wel gedaan heeft.

Het standpunt van de SP is duidelijk: het geweld moet stoppen, want de vicieuze cirkel van geweld brengt niemand een stap dichter bij de vrede.
Het doel is om vervolgens te werken aan een duurzame oplossing, waarbij een eind komt aan de bezetting van de Palestijnse gebieden en het nederzettingenbeleid van Israël, maar ook an de terreur van Hamas en een Palestijnse staat gesticht kan worden naast Israël. Zowel Israël als Palestina hebben recht op zelfbeschikking en veiligheid.
De SP is tegen het geweld aan beide kanten: het is hartverscheurend om te zien hoe de Israëlische raketten en de veronderstelde fosforbommen onnoemelijk leed veroorzaken bij vooral vrouwen en kinderen die geen kant op konden en als ratten in de val zaten. We moeten niet vergeten dat het voor vrouwen en kinderen niet eens mogelijk was om te vluchten.
Aan de andere kant is het evenzeer af te keuren dat Hamas doelbewust raketten afvuurt vanuit woongebieden en daarmee bewust onschuldige mensen als schild gebruikt.

Het is ook goed dat we heir vanmiddag zijn en stil staan bij de ontwikkelingen in Gaza, want we moeten de ogen niet sluiten voor dit geweld en wat dat betreft is de houding van het Nederlandse kabinet dan ook onbegrijpelijk.
Het Nederlandse kabinet had het excessieve geweld van beide kanten af moeten keuren, maar deed dat niet. De stelling dat Israël het recht had om zichzelf te verdedigen komt wel erg ongeloofwaardig over indien we kijken naar de gevolgen: 1300 doden aan Palestijnse zijde tegenover dertien aan de kant van Israël (honderd keer meer). Wie nog durft te stellen dat dit geen buitensporig geweld was is ziende blind en horende doof.

De SP Roosendaal betreurt het ook dat in Nederland de laatste weken de discussie meer gaat over uitwassen bij demonstraties door het uitroepen van antisemitische leuzen dan waar het werkelijk over gaat: het doelbewust afvuren van raketten op bevolkingscentra door Israël en het afvuren van raketten vanuit diezelfde bevolkingscentra door Hamas.

Met Laila wil de SP Roosendaal zijn solidariteit betuigen met de inwoners van Gaza en zijn wij van mening dat de Nederlandse regering een veel actievere rol dient te spelen in het conflict in het Midden Oosten. Juist Nederland moet gebruik maken van zijn goede contacten met Israël om daarmee vredesbesprekingen te stimuleren.