Uitkomst buurtenquete Bloemschevaert door de SP Roosendaal

15 april 2009

Uitkomst buurtenquete Bloemschevaert door de SP Roosendaal

Op zaterdag 14 maart jl. zijn een aantal leden en fractieleden van de SP Roosendaal op bezoek gegaan bij de bewoners aan de Covelijndijk, om met hen te spreken over de op handen zijnde sloop van het hoofdgebouw van de BloemscheVaert, en de daaraan gekoppelde sloop van de seniorenwoningen.
Uit gesprekken met de bewoners en uit eigen bevindingen kan worden opgemerkt dat het er op dit moment erg prettig wonen is, waarbij de seniorenwoningen over het algemeen nog best voldoen. Grootste bezwaar dat is gehoord is de schommeling in de temperatuur in de woningen. Zo is het er in de winter te koud en in de zomer weer té warm. De huizen zien er in eerste oogopslag nog goed uit, zonder veel zichtbare mankementen die sloop zouden rechtvaardigen. Een renovatie zou hier mogelijk al voldoende zijn.

De huidige bewoners zien er ook erg tegenop om te moeten verhuizen, zelfs al zou het maar één keer zijn. Voor een grondige renovatie zou er zelfs mogelijk twee keer verhuisd moeten worden.

De huurderscommissie spreekt over grote tekortkomingen aan de woningen die sloop zouden rechtvaardigen.

De SP is erg onder de indruk van de prettige woonomgeving, de mix van bewoners (jong en oud) en de passie waarmee de bewoners over hun huidige woonervaring spreken. Zij stelt haar vraagtekens bij de voorgenomen sloopplannen. Er zou moeten worden gekeken of er een alternatieve oplossing mogelijk is voor wat betreft de sloop van de seniorenwoningen.

Afgelopen week is er opnieuw in de buurt gesproken met de bewoners, ditmaal vergezeld door een onafhankelijke architect, om de bouwkundige staat van de woningen te kunnen bekijken. Ook nu zijn er weinig tot geen gebreken gevonden zoals scheuren in de muren. Steekproefgewijs zijn een tiental woningen bezocht.

De SP Roosendaal trekt hierbij dan ook de volgende conclusies:

1. De seniorenwonigen zijn bouwkundig in goede staat en kunnen zeker nog jaren mee.
    2. Om de temperatuurschommelingen aan te passen volstaat het om het dak van de woningen te isoleren.
    3. Om de overlast van de bewoners zoveel mogelijk te beperken zal deze isolatie van buitenaf moeten gebeuren. Hierdoor is het mogelijk dat de bewoners niet hoeven te verhuizen.
    4. De plannen van sloop voor het hoofdgebouw zal moeten worden aangepast om af te kunnen zien van sloop van de laagbouw-woningen.
    5. Ook bij nieuwbouw van het hoofdgebouw moeten de aanleunwoningen gespaard blijven.
    6. Er zullen inderdaad meer seniorenwoningen moeten komen, hieraan is grote behoefte. Er zal moeten worden bekeken op andere plaatsen of daar extra woningen kunnen worden gebouwd.

In de commissievergadering Ruimte van donderdag 2 april jl. heeft SP raadslid Kjell Hiep deze vragen voorgelegd aan de commissieleden.

Namens SP afdeling Roosendaal
C. van Poppel