SP vraagt opheldering van wethouder Binnenstad over de voortgang van Credo Accent.

30 mei 2009

De SP zal vanavond tijdens de raadsvergadering de wethouder Binnenstad om opheldering vragen over de voortgang van het opknappen van het Credo gebied (Molenstraat-Hoogstraat-Brugstraat).
Ondanks een burgerinitiatief van inwoners van de Molenstraat dat in oktober 2008 besproken is en een grote overeenstemming tussen de fracties in de Raad over de noodzaak van verbetering van het Credo gebied ligt er nog steeds geen concreet plan van aanpak ondanks de toezegging van de wethouder dat dat er in april zou liggen. Het lijkt erop dat de wethouder zich weinig aantrekt van de Raad en zich vooral bezig houdt met leuke krantenartikeltjes over Credo, maar zich niet houdt aan met de raad gemaakte afspraken.

De SP fractie wil de wethouder Binnenstad om opheldering vragen inzake het door hem gevoerde beleid inzake de voortgang van Credo Accent.

De commissie Bestuur heeft op 20 januari 2009 uitvoering stilgestaan bij de doorstart van het project Credo.

In de besluitenlijst van de commissie zijn de volgende afspraken vastgelegd:

• Een bemiddelingsgesprek in de Molenstraat te houden
    • Een gesprek aangegaan wordt met de leden van het Burgerinitiatief Molenstraat en dat er gezocht wordt naar een oplossing met het Bewonersplatform;
    • Er een organisatieschema komt voor de aanpak Binnenstad om te zorgen dat iedereen dezelfde termen gebruikt.
    • Eind april 2009 Credo Accent verder uitgewerkt is in een SMART geformuleerd plan van aanpak.
    • Verslagen van de klankbordgroep naar de commissie Bestuur gezonden worden.

Het is inmiddels een maand later en de Raad is op geen enkele wijze geïnformeerd over de voortgang van het project Credo laat staan dat er een plan van aanpak is.

Hiernaast wordt in een artikel in BN/de Stem van vrijdag 15 mei onder de kop “Gemeente valt in de smaak” gemeld dat de gemeente miljoenen tegemoet kan zien van de provincie voor de projecten Credo en Courage, waarbij de Burgemeester, die overigens ten onrechte portefeuillehouder voor Credo genoemd wordt, aangeeft “dat het geld in de fysieke kant gestopt wordt waarbij te denken valt aan aankoop en opknappen van panden, monitoring, communicatie, en een stuk extra gemeentelijke handhaving”.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. waarom is de wethouder zijn toezeggingen van 20 januari 2009 niet nagekomen?
    2. wat is de stand van zaken met de vastgestelde afspraken?
    3. hoeveel geld kan de gemeente tegemoet zien voor het project Credo en is er al een standpunt van het college

over de wijze van besteding daarvan? Zo niet, wanneer komt dit standpunt? Zo ja, wat is het voorstel?

Namens de SP fractie
Peter den Hartog