h

Raadsenquête naar bouw parkeergarage Nieuwe Markt enige optie

18 juni 2009

Raadsenquête naar bouw parkeergarage Nieuwe Markt enige optie

De ondergrondse parkeergarage aan de Nieuwe Markt zou op 1 november 2007 geopend worden. Uiteindelijk is de garage medio juli 2008 geopend. Het Paviljoen is inmiddels (anderhalf jaar te laat) wel opgeleverd , maar een koper is nog niet gevonden waardoor het nog steeds leeg staat.

Ons is in 2000 bij de besluitvorming beloofd dat de bouw de Roosendaalse burger niets zou kosten, maar daar hebben we nu meer dan sterke twijfels over.
Vanaf de start van de bouw is er veel onvrede geweest bij middenstanders en bewoners van de Nieuwe Markt. Ondanks een uitgebreid communicatieplan werden betrokkenen slecht geïnformeerd over de voortgang van de werkzaamheden. Zeker de ondernemers aan de Nieuwe Markt en omgeving zijn zwaar gedupeerd door de bouw en zijn daar niet of nauwelijks voor gecompenseerd
Uiteindelijk barstte in september 2007 de bom toen bleek dat al in de maand juli van dat jaar duidelijk was dat de geplande opleverdatum van 1 november 2007 niet haalbaar was.
Hierover heeft de Raad in september 2007 tweemaal gedebatteerd. De vraag was of de Raad tijdig, volledig en accuraat geïnformeerd was door het college. De meerderheid van de raad vond van wel en dat was het laatste moment dat inhoudelijk gesproken werd over de bouw van de parkeergarage. Doordat de gemeente met de aannemer Strukton in de clinch lag is er na september 2007 geen openbare informatie meer verschaft, omdat dit de financiële situatie van de gemeente kon schaden. Dit heeft de SP fractie gerespecteerd, maar wij hebben steeds aangegeven dat na de oplevering van de parkeergarage en het paviljoen de Raad het zwaarste controlemiddel, de raadsenquête uit de kast moet halen.
Inmiddels is het bijna twee jaar gelden dat in de openbaarheid gesproken is over de voortgang en de burgers in Roosendaal hebben er recht op dat onderzocht wordt hoe de besluitvorming tot stand gekomen is, wat de redenen zijn van de grote vertragingen, wat de financiële gevolgen zijn voor de burger en wat ook erg belangrijk is: wat kan de gemeente hiervan leren voor nog op stapel staande grote projecten, zoals Spoorhaven en de omlegging van de A58.
Omdat de Rekenkamer West Brabant een onderzoek doet naar de sturing van grote projecten en zich meer richt op de besluitvorming, kaderstelling, risicoanalyse, beheersing en informatievoorziening kan de raadsenquête daar goed als aanvulling op dienen.
Veel vragen zijn door verschillende fracties de laatste jaren gesteld en het wordt nu tijd om door middel van getuigen- en deskundigenverhoren de juiste en volledige informatie naar boven te krijgen. Tijd voor een diepgravend onderzoek om lering te trekken uit dit debacle.
Vragen die gesteld zijn betreffen onder andere de wijze van aanbesteding, de gekozen aanbestedingsconstructie, de reden van de vertragingen, de wijze waarop de raad geïnformeerd is, de extra uitgaven vanwege het meerwerk, de extra kosten voor de gemeente vanwege inhuur derden, de exploitatie van het paviljoen, de compensatie voor betrokken ondernemers en natuurlijk ook de vraag wat dit de burger van Roosendaal extra heeft gekost of gaat kosten.
Doel hiervan is niet alleen meer duidelijkheid over wat er fout gegaan is en wie daarvoor verantwoordelijk is, maar ook wat de gemeentelijke organisatie hiervan kan leren, zodat deze fiasco’s in de toekomst niet meer voor komen. Het gaat bij het onderzoek dan ook vooral om waarheidsvinding. Inhoudelijke en politieke conclusies zijn in dit stadium niet aan de orde.

Peter den Hartog
Fractievoorzitter SP Roosendaal

Vul hierboven uw contactgegevens in. We gebruiken deze gegevens om persoonlijk contact met u op te kunnen nemen.
Meer informatie staat in ons 
privacy reglement

 

Volg SP Roosendaal

U bent hier