SP houdt voorstel raadsonderzoek parkeergarage aan tot na de zomer

2 juli 2009

SP houdt voorstel raadsonderzoek parkeergarage aan tot na de zomer

Dinsdag 30 juni jl. is het initiatiefvoorstel van de SP om te komen tot een raadsenquête over de bouw van de parkeergarage. Hiermee werd voor het eerst in commissieverband gesproken over de wijze waarop de Gemeenteraad z’n controletaak dient te gebruiken.
Opvallend was dat alle coalitiepartijen (nog) geen onderzoek van de Raad willen en zich verschuilen achter een aantal formalistische argumenten, zoals het rekenkameronderzoek naar grote projecten en het feit dat er nog geen afrekening van het project is. Vooral de opstelling van Groen Links was uitermate curieus, omdat deze partij tot 7 juli 2008 (het moment dat het vorige college opgeblazen werd) steeds hun ongenoegen over het project kenbaar gemaakt hebben. Nu ze in het college zitten slaan ze een hele andere toon aan en lijkt het erop dat ze helemaal niet willen onderzoeken waarom de garage negen maanden en het paviljoen anderhalf jaar te laat opgeleverd zijn met alle gevolgen van dien.
De meest opvallende bijdrage was echter van de CDA fractie die zonder blikken of blozen verklaarde dat een onderzoek nog te vroeg was, omdat de raad te weinig informatie had en dat is nou juist één van de aanleidingen van de SP om een onderzoek te willen starten.

D’66 steunde het voorstel wel en de VVD steunde het ook, maar wel erg aarzelend.
Omdat een dergelijk voorstel maar één keer ingediend kan worden, heeft de SP fractie het voorstel aangehouden tot het moment dat het rekenkamerrapport over grote projecten door de raad besproken is. Deze rapportage wordt niet voor oktober 2009 verwacht.
Peter den Hartog (fractievoorzitter en indiener van het voorstel) is teleurgesteld in de bijdrage van de commissie en is van mening dat de Raad een veel te afwachtende houding aanneemt. “Het kan niet zo zijn dat een project met zo’n grote impact op de burgers en vooral de ondernemers in de Binnenstad zo uit kan lopen, waarbij nog veel onduidelijk is en de raad neemt z’n verantwoordelijkheid niet. Ik heb ooit gezegd dat de onderste steen boven moet en daar blijf ik ook volledig achter staan”. De burgers en ondernemers van Roosendaal hebben recht op de waarheid en de (extra) kosten die dat met zich meegebracht heeft”.
Volgens Peter wordt door verschillende partijen een veel te rooskleurig beeld geschetst en gaan ze voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid als controleur.
Hij heeft ook een sterk vermoeden dat het veel partijen niet uitkomt dat de feitelijke waarheid boven tafel komt in het licht van de komende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010, “maar dat zal wel in alle toonaarden ontkent worden”. Wordt vervolgd