raadsvraag over “Het gat van Kroeven-Zuid”

5 september 2009

raadsvraag over “Het gat van Kroeven-Zuid”

In BN/deStem van donderdag 13 augustus jl. wordt in een artikel met als kop “Bijna een miljoen voor drie bouwprojecten” gemeld dat Roosendaal ruim negen ton subsidie krijgt voor drie projecten waaronder twee blokken in de Kroeven, complex 505-506.
Wethouder Van Griensven meldt daarbij dat hij verwacht dat de projecten nog dit jaar kunnen starten en bijna euforisch meldt hij dat dit echt zoden aan de dijk zet.
Groot was onze verbazing toen we in BN/deStem van vrijdag 21 augustus jl. lazen dat een te starten project voor 28 appartementen en 6 portiekwoningen, waarvan de bouw in oktober zou beginnen, door de ontwikkelaar AramisAlleen Wonen voor minimaal een jaar opgeschort is.

Deze twee berichten staan in schril contrast tot elkaar, want hoe is het mogelijk dat de gemeente subsidie krijgt voor nieuwbouw en tegelijkertijd de ontwikkelaar besluit om de nieuwbouw minstens een jaar uit te stellen.
Eén van de randvoorwaarden van de subsidie is overigens dat de eerste paal voor
1 januari 2010 de grond in geslagen moet zijn. Het heeft er dan ook alle schijn van dat deze subsidie verspeeld wordt.
Voor de SP fractie is dit onaanvaardbaar en dient alles in het werk gesteld te worden om de bouw van de hierboven genoemde woningen voor 1 januari 2010 daadwerkelijk gestart wordt.
Het is waarschijnlijk niet te bewijzen dat er een verband is tussen het feit dat AramisAlleeWonen een deel van het gestrande project Van Dregtplein en het project project Prinsenhof overgenomen heeft en het uitstellen van de nieuwbouw in de Kroeven, maar de schijn heeft deze woningcorporatie niet mee.
De vraag is nu wat de mogelijkheden van het college van BenW zijn om AramisAlleeWonen tot andere gedachten te brengen en de bouw wel voor 1 januari 2010 te starten. Het kan toch niet zo zijn dat woningcorporaties en projectontwikkelaars bepalen of woningbouwplannen al dan niet doorgaan en de overheid daar geen zeggenschap over heeft.
De vrees van de bewoners is terecht dat er op deze wijze veel kale vlakten gaan ontstaan. We hebben het van Dorst terrein hiervoor al als een schrijnend voorbeeld.
De SP fractie is van mening dat de gemeentelijke overheid veel meer zeggenschap dient te krijgen over volkshuisvestingzaken en wat ons betreft is dit project ook een test voor de gemeente.

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. wat is de visie van de wethouder op het opschorten van de bouw van 28 appartementen en 6 portiekwoningen in complex 505-506?
2. wat gaat de wethouder ondernemen om de bouw voor 1 januari 2010 daadwerkelijk te laten starten?
3. bent u het met de SP fractie eens dat de subsidie verspeeld wordt indien de nieuwbouw niet voor 1 januari 2010 start? Zo nee, waarom niet?

Namens de SP fractie,
Peter den Hartog