24 uursvraag WMO

16 november 2009

24 uursvraag WMO

In de Tweede Kamer zal binnenkort een initiatiefwet, ingediend door de SP, worden behandeld om de basistarieven in de thuiszorg vast te stellen.

Dit is naar aanleiding van het rapport van de brancheorganisatie ACTIZ heeft opgesteld.
Dat rapport toont aan dat de prijzen die worden betaald door gemeentes voor de thuiszorg ver onder de maat zijn. Het gevolg is dat er massa ontslagen zullen komen in de thuiszorg. En dat moet kost wat kost worden voorkomen. In Twente hebben 500 thuiszorg medewerkers hun baan al verloren.

Om dat voor Roosendaal te voorkomen heeft de fractie van de SP de volgende vragen:

1. Heeft u het rapport van de brancheorganisatie ACTIZ gezien en gelezen en bent u het eens met dit rapport. Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
2. Kunt u ons verzekeren dat er in de gemeente Roosendaal geen ontslagen gaan komen die betrekkingen hebben op de tarieven die deze gemeente handhaaft. ? Zo ja, hoe dan? Zo nee, waarom niet?

Namens de SP
Tineke Claessens.

Wij beantwoorden de vragen als volgt:

Actiz is de brancheorganisatie / belangenvereniging van zorgondernemers. Mede vanuit deze positie kunnen gerede twijfels worden geplaatst bij de objectiviteit van hun opvattingen. Vrijwel alle deelnemende gemeenten van de intergemeentelijke samenwerking zijn zogenaamde nadeelgemeenten. Dit houdt in dat de rijksbijdrage in het gemeentefonds verlaagd is ten opzichte van de reële uitgave van 2006 en bij de meeste gemeenten onvoldoende dekking biedt voor de geprognosticeerde uitgaven. In de afgelopen jaren is het WMO-budget volledig opgegaan aan de BH en was er geen geld voor de andere prestatievelden waarvan de kosten ook uit het WMO-budget gedekt moeten kunnen worden. Bovendien is in de meerjarenbegroting sprake van een krimpend WMO-budget, terwijl het beroep op de WMO zal blijven toenemen. Indien we dus niet nastreven om het rijksbudget WMO zo dicht mogelijk bij de realisatie van de WMO te houden, betekent dit dat de gemeente in haar begroting andere keuzes moet maken. Om ervoor te zorgen dat dit zo min mogelijk noodzakelijk zal zijn maar ook om te komen tot een realistisch markttarief zijn zoveel mogelijk alle relevante omstandigheden meegewogen bij de berekening van de tarieven. Het resultaat is dat naar onze overtuiging een leverancier met een gebalanceerde bedrijfsvoering, in staat is om hierop in te kunnen schrijven.

Een van de drie kernelementen van de wijziging van de WMO is de overlegbepaling, waarbij tussen de nieuw gegunde aanbieders en de huidige aanbieders die bij een neiuwe aanbesteding niet meer gegund krijgen, een zogenaamde overnamebepaling voorschrijft dat er een overleg plaatsvindt met als doel overname van het personeel van ‘de oude naar de nieuwe werkgever’. De gemeente heeft als taak dit overleg te organiseren. Een verplichting voor dit overleg is dan ook opgenomen in het bestek.

Tevens verwijs ik u naar de raadsmededeling met als onderwerp ‘Ontwikkelingen rondom WMO-aanbesteding Hulp bij het huishouden’. In het belang van de zorgvuldige afhandeling van de aanbestedingsprocedure kan er op dit moment geen verdere informatie gegeven worden, die vooruitloopt op de gunningbeslissingen. Gezien het belang van tijdige en volledige informatie zal er in ieder geval binnen 14 dagen een nieuwe raadsmededeling worden opgesteld waarin de voorgang rondom dit dossier wordt gerapporteerd.