Fractie tevreden met uitslag verkiezingen

4 maart 2010

Fractie tevreden met uitslag verkiezingen

De nieuwe fractie ziet er als volgt uit:
Fractievoorzitter blijft Peter den Hartog.
De nieuwe fractieleden zijn Ada Oudhof en Bernd Missal.

Vanavond heeft de nieuwe driekoppige fractie van de SP zijn eerste overleg gehad.
We hebben een analyse gemaakt van de verkiezingen en afspraken gemaakt over de komende coalitieonderhandelingen.

Alhoewel ons doel voor deze verkiezingen was om zetelwinst te behalen zijn we achteraf toch tevreden met het behoud van de 3 zetels. We kunnen er niet omheen dat de landelijke effecten groot waren en waar de SP in alle grote steden in Noord Brabant één of meerdere zetels verloren heeft, hebben we ons in Roosendaal gehandhaafd op drie zetels
Dit komt naar ons idee, omdat we een goede campagne gevoerd hebben met een duidelijke boodschap. Zeker ons standpunt over de nieuwbouw van een stadskantoor, waar we tegen zijn, heeft stemmen opgeleverd. Dit heeft waarschijnlijk de stemmen gecompenseerd van de wegblijvers.
De uitslag en zeker de campagne is ook een steun in de rug van de afdeling. Met alle actieve leden van dit moment kunnen we nog meer naar de buurten om contacten met de bewoners te onderhouden.
Vanaf morgenavond start het onderhandelingsproces om te komen tot een nieuwe coalitie in Roosendaal. De grootste partij, de Roosendaalse Lijst zal daarbij het voortouw nemen. De fractie is van mening dat de SP, zoals in de campagne beloofd is, deel willen nemen aan het college. Randvoorwaarde is dat er voor ons echt te besturen valt en ons programma herkenbaar moet zijn in het collegeprogramma.
We hebben drie belangrijke thema’s afgesproken.
1. Investeren in wijken en dorpen
2. Aan armoedebeleid en sociaal beleid mag niet getornd worden
3. Heroverweging van de grote majeure opgaven, zoals geen nieuwbouw stadskantoor.

Fractie SP Roosendaal,
Peter den Hartog