SP moet opnieuw uitgenodigd worden voor college onderhandelingen

20 maart 2010

SP moet opnieuw uitgenodigd worden voor college onderhandelingen

De Coalitieonderhandelingen nemen een vreemde wending met een splitsing in de VVD fractie. De Roosendaalse politiek staat sinds vanmiddag half vijf volledig op zijn kop. Een drietal leden zijn uit de VVD fractie gestapt en gaan nu verder als een driemansfractie met als naam Vrije Liberale Democraten.

Hiermee doet de VVD niet meer mee aan de coalitie onderhandelingen en zal het stokje door 1e reserve Groen Links overgenomen worden. Ook nu is het weer duidelijk dat in toenemende mate persoonlijke belangen de boventoon voeren in de Roosendaalse politiek. Bij de VVD was er strijd over de te leveren wethouder, Lok of Hertoghs. Een gevolg is dat we nu de oude coalitie (RL, PvdA en Groen Links) aangevuld met het CDA als college gaan krijgen. Het CDA en Groen Links zullen alles pikken, want de ambities van Verbraak en Peeters om wethouder te worden zijn overduidelijk. Ook de PvdA blij, want Jongmans wilde ook graag wethouder blijven.

Opmerkelijk dat de 2 verliezers van de verkiezingen in Roosendaal nu waarschijnlijk “beloond” worden met een plaats in het Roosendaalse college. De kiezer zal hier niets van begrijpen en zal zich nog meer van de politiek af gaan keren.

Maar of de Roosendaalse bevolking ook iets met deze coalitie opschiet is maar de vraag.

Inmiddels krijgt de SP fractie van diverse kanten steun op zijn visie rond Spoorhaven en het Nieuwe Stadskantoor. De directie van Aramis heeft inmiddels een brief geschreven naar de onderhandelaars, waarin geadviseerd wordt om de plannen voor woningbouw in Spoorhaven te temporiseren. “Realiteitszin in tempo en programmering is noodzakelijk” meldt de directie van Aramis en dit was exact de inbreng van de SP bij het gesprek met de informateur.

Ook is inmiddels duidelijk aan het worden dat een renovatie van het huidige Stadskantoor volstaat en dat er geen beperkte nieuwbouw meer nodig is. Geschatte kosten circa 12 miljoen euro en dat is maar liefst 28 miljoen minder dan de kosten voor nieuwbouw.

Al met al begint het er steeds meer op te lijken dat de SP fractie met valse argumenten uit de onderhandelingen voor een nieuw college gezet is. Hierover zal in het openbaar opheldering gevraagd worden. Wij blijven strijden voor de belangen van alle Roosendalers ook de 54% die niet gestemd hebben. Persoonlijke belangen zijn daarbij ondergeschikt aan SP belangen.

Als de informateur en de Roosendaalse Lijst eerlijk zijn moeten ze op hun schreden terug keren en de SP alsnog uitnodigen voor de onderhandelingen. Wij zijn stabiel gebleven en zelfs nog iets (0,1%) gestegen en zijn groter dan de Groen Links fractie. Wij wachten de ontwikkelingen af.

Namens de SP fractie,

Peter den Hartog