SP wordt wederom genegeerd bij coalitie onderhandelingen

15 maart 2010

SP wordt wederom genegeerd bij coalitie onderhandelingen

Net als vier jaar geleden staat de SP fractie na één gesprek met de informateur weer buiten de deur. Er wordt gekozen voor een grote coalitie van Roosendaalse Lijst, VVD, CDA en PvdA met als eerste reserve Groen Links als de VVD tussentijds buiten de boot valt.
Zoals uit de bijgevoegde lijst blijkt heeft de SP zijn onderhandelpunten zeer genuanceerd ingebracht. Wij hebben het rond het Stadskantoor ook over een brede heroriëntatie voor alle Majeure Opgaven. Voor het overige was onze inzet voornamelijk gericht op het investeren in wijken en dorpen en het armoede- en sociaal beleid. Twee onderwerpen waarmee we (kijkend naar de verkiezingsprogramma’s) dicht bij de Roosendaalse Lijst staan.

Het lijkt erop dat al vanaf het begin vaststond dat de partijen die tegen nieuwbouw van het Stadskantoor zijn niet bij de echte coalitieonderhandelingen betrokken worden. De grote winnaar van de verkiezingen, de Nieuwe Democraten, wordt ook aan de kant geschoven. Zo gaan we in de Roosendaalse politiek om met een onderwerp waar 85% van de bevolking tegen is. Het gaat weer precies hetzelfde als in andere jaren, geen enkele zelfkritiek op het feit dat maar 46% zijn stem uitgebracht heeft, maar vooral het verdelen van de baantjes onderling.
Onder het mom van de vage term “bestuurskracht” wordt een coalitie van vier partijen gesmeed, terwijl bekend is dat een even aantal partijen in een college juist niet goed is.
Het CDA liep twee jaar geleden nog weg uit coalitie onderhandelingen, omdat ze niet met vier partijen wilde besturen. De ambitie van voorman Hans Verbraak om wethouder te worden is echter zo groot dat hier op dit moment maar overheen gestapt wordt.
De PvdA werd bij de verkiezingen gehalveerd, maar wethouder Jongmans heeft onder het motto “Wilt u dat ik terug kom, stem dan PvdA” duidelijk gemaakt dat hij graag door wilde gaan als wethouder. Zelfs een halvering van het aantal zetels verhindert dit niet.
De VVD lijkt in zijn standpunt over een nieuw Stadskantoor voor de vijfde of zesde keer gedraaid te zijn en laat zich nu schijnbaar ook leiden door de uitkomsten van het second opinion onderzoek. De harde woorden van lijsttrekker John Hertogh dat nieuwbouw binnen 5 jaar niet mogelijk, blijken zo zacht als boter te zijn en ook hier geldt dat meeregeren belangrijker is dan de inhoud en de verkiezingsbeloftes.
De Roosendaalse kiezer die met een opkomst van 46% een duidelijk signaal gegeven heeft aan de plaatselijke politiek zal zich nog meer af gaan wenden en zo gaan we hard naar een opkomst van rond de 40% in 2014.
Ondanks de teleurstellende gang van zaken rond de coalitiebesprekingen zal de SP fractie zich constructief blijven opstellen om ervoor te zorgen dat de bezuinigingen in de komende jaren niet op de schouders van de minst draagkrachtigen terecht komen. We zullen de Roosendaalse Lijst en de PvdA houden aan de beloftes die ze aan de kiezer gedaan hebben.
De SP Roosendaal heeft vrijdag jl. in een ledenbijeenkomst de verkiezingen geëvalueerd. Om meer vertrouwen van de bewoners in de politiek te krijgen is het noodzakelijk dat we meer volksvertegenwoordiger worden en de mensen opzoeken. De SP zal voor de komende jaren de eigen agenda leidend maken en we zullen ons minder door de agenda van het college en de gemeenteraad laten leiden.

Inbreng SP coalitieonderhandelingen voor gesprek met informateur

1. Wijken en dorpen
    • meer wijkagenten
    • ieder dorp en wijk een eigen buurthuis (Langdonk, Moerstraten
    • gemeentelijk loket in de buurthuizen
    • experiment met meer medezeggenschap bewoners
    • onderzoek naar wijkverpleegkundige ingaande 1 januari 2012
    • meer werkgelegenheid voor wijkgerichte werkzaamheden (schoon, heel en veilig)
    • meer en betere speelgelegenheden voor kinderen
    • jongerenverzamelgebouw met poppodium gericht op 16-18 jarigen
    2. Armoedebeleid en sociaal beleid
    • armoedebeleid blijft gehandhaafd
    • meer aandacht voor schuldhulpverlening
    • STA teams doorlichten. Levert het op wat we willen
    • Onderzoek naar gebruik (kinderen van) laagst betaalden deelname aan sport en cultuur (wat we beoogden met Roosendaal Pas of Rozenpas)
    • Ruimer kwijtscheldingsregime belastingen
    • Meer werkgelegenheid voor jongeren door leer-werkbanen (zie wijken en dorpen)
    3. Majeure Opgaven
    • Heroriëntatie op alle majeure opgaven in tijd, geld en prioriteit. Vooral zal gekeken moeten worden naar drie onderdelen (Stadskantoor, Spoorhaven en doorontwikkeling organisatie).
    4. Overige thema’s;
    • Multifunctionele sporthal annex evenementenhal
    • Raadsenquête Parkeergarage Nieuwe markt
    • Structureel gratis fietsparkeren
    • Roosendaal Millenniumgemeente
    • Onderzoek ontwikkelingen woningmarkt (meer sociale huur en koop)
    • Investeren in opknappen bestaande bedrijventerreinen
    • Lokale voorziening voor gebruik en inkoop softdrugs
    • Doorlichting Cultuurbegroting met aandacht voor Tongerloplein, Sint Jan en Tongerlohuys) . Geen bezuiniging op cultuur

SP is voorstander van een akkoord op hoofdlijnen, waarbij een nieuw college diverse scenario’s voor de komende jaren uitwerkt. Vier wethouders heeft de voorkeur.