SP fractie stelt vragen over bezuinigingen bij de politie

20 september 2010

SP fractie stelt vragen over bezuinigingen bij de politie

De SP fractie heeft vandaag een 24 uurs vraag gesteld aan de Burgemeester. Wij maken ons zorgen over de bezuinigingen bij de politie in Midden- en West Brabant. Ondanks een uitspraak van de tweede kamer in juni 2010 dat de bezuinigingen bij de politie stopgezet moeten worden heeft het er alle schijn van dat de bezuinigingen gewoon door gaan. We zien dat in West Brabant doordat er op vier na alle aangifte en servicebalies dicht gaan. Het kan niet anders dan dat dit gaat leiden tot minder blauw op straat. Nu het college veiligheid in wijken en dorpen zo’n hoge prioriteit gegeven heeft in het collegeprogramma gaan wij ervan uit dat de Burgemeester eind september bij het overleg tussen de Burgemeesters en de korpsleiding dwars voor de bezuinigingen gaat liggen. We hopen hier op dinsdag 21 september bij de commissie Bestuur een geruststellend antwoord te krijgen.

24-uursvraag SP fractie

Betreft: Bezuinigingen bij de politie Midden- en West Brabant

In tegenstelling tot een in de Tweede Kamer aangenomen motie dat de bezuinigingen bij de politie gestopt moeten worden heeft het er alle schijn van dat de bezuinigingen toch gewoon doorgaan. Het betreft bij de politie Midden- en West Brabant maar liefst 170 formatie-plaatsen.
We zien nu al de gevolgen met het sluiten van aangifte en servicebalies in de regio.
Er wordt gesuggereerd dat dit niet ten koste gaat van blauw op straat, maar dat betwijfelt de SP fractie.
Als er bezuinigd wordt op het ondersteunende werk dan kan het naar onze mening niet anders dan dat de agent weer meer zelf het papierwerk moet gaan doen en daarmee minder op straat is. Dit kan niet anders dan nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid in wijken en dorpen. Voor een college van BenW dat in zijn programma de veiligheid in wijken en dorpen hoog op de agenda heeft moet dit dan ook niet te accepteren zijn.
Letterlijk wordt in het collegeprogramma aangegeven dat de agent meer zichtbaar op straat moet zijn.

Eind september schijnt er weer een overleg te zijn tussen de korpsleiding en de Burgemeesters. De SP fractie gaat ervan uit dat de Burgemeester tijdens dit overleg krachtig zal protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen.

De SP heeft de volgende vragen:

1. Klopt het dat bij het vaststellen van de bezuinigingsopdracht in Midden- en West Brabant de Burgemeesters in de regio niet zijn betrokken? Zo ja, is dat gebruikelijk? Zo nee, op welke wijze zijn de Burgemeesters betrokken?
    2. Is deze bezuiniging nog wel noodzakelijk nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om de invulling van de bezuinigingen op de politie te stoppen? Zo ja, op grond waarvan is deze bezuiniging dan noodzakelijk?
    3. Wat zal uw inbreng zijn in het overleg van de Burgemeesters en de korpsleiding en bent u bereid om de bezuinigingen ter discussie te stellen?

Hierbij het verzoek om deze 24-uursvraag te beantwoorden in de commissie Bestuur van dinsdag 21 september a.s.

Namens de SP fractie
Peter den Hartog