Aantal mensen met problematische schulden stijgt!!

21 oktober 2010

Aantal mensen met problematische schulden stijgt!!

Uit recente cijfers van de Nederlandse Vereniging van Volkskrediet (NVVK) en de Raad voor de Rechtsbijstand blijkt dat het aantal mensen met problematische schulden in 2010 fors is gestegen. Ook mensen met een bovenmodaal inkomen hebben steeds vaker financiële problemen. BN de Stem heeft daarover op 19 oktober bericht.

De SP-fractie maakt zich grote zorgen om deze grote groep burgers die het al moeilijk heeft en die door de komende bezuinigingen extra zwaar geraakt wordt. Ada Oudhof heeft vragen aan het College gesteld over de situatie in Roosendaal. De betreffende vragen treft u onderstaand aan.

Aan: wethouder Peeters,

Betreft: Toename schuldhulpverlening

De SP heeft de volgende vragen aan het College:

1. Heeft het College kennis genomen van het artikel in BN de Stem van 19 oktober 2010?
    2. Is het College het met de SP eens dat het hier een ernstig maatschappelijk probleem betreft?
    3. Uit cijfers van de Raad voor de rechtsbijstand (zie overzicht op http://www.wsnp.rvr.org/pdf/30092010.pdf) blijkt dat in 2010 het aantal mensen dat een beroep heeft moeten doen op de Wet Schuldsanering Natuurlijke personen (Wsnp) landelijk met 20% is gestegen t.o.v. dezelfde periode in 2009. In het betreffende overzicht is de gemeente Roosendaal niet opgenomen. Kan het College aangeven hoe de ontwikkeling in 2010 t.o.v. 2009 voor Roosendaal is?
    4. Bij het beroep op de Wsnp gaat het om de gevallen waarvoor via de schulphulpverlening geen regeling met schuldeisers kon worden getroffen. Kan het College aangeven hoe de ontwikkeling is t.o.v. 2009 van de groep mensen in Roosendaal waarvoor een schuldsaneringsplan is opgesteld zonder een beroep te doen op de Wsnp?
    5. In de programmabegroting 2011 is een voordeel opgenomen van 55.000 euro op de schuldhulpverlening. Hoe kijkt het College daar tegenaan gezien de cijfers van vraag 3 en vraag 4?
    6. Is het College het met de SP eens dat bezuinigen op het minimabeleid door het versoberen van het verstrekkingenniveau en het verminderen van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (korting jaarlijks 250.000 euro in het Collegeprogramma) de problematiek bij mensen met problematische schulden nog zal versterken?

Namens de SP fractie,
Ada Oudhof