SP fractie wil snel voorstel over nieuwbouw stadskantoor en ontwikkeling Stadsoevers

6 oktober 2010

De SP fractie gaat morgen tijdens het vragenhalfuurtje het college van BenW bevragen op noodzakelijke informatie voor de behandeling van de begroting 2011 en het collegeprogramma. Een kritisch onderzoek naar een alternatief van het Stadskantoor op Stadsoevers is ons op 21 september jl. binnen enkele weken beloofd. De raad heeft deze voorstellen ook nodig om een fatsoenlijk debat te kunnen voeren over zowel de begroting als het collegeprogramma. Dit geldt ook voor het aanvullend krediet ten behoeve van een Sportforum op het ZuidOostKwartier.

Wat de SP fractie betreft moeten de voorstellen uiterlijk dit weekend beschikbaar te zijn voor de Raadsleden.

Halfuur vraag SP fractie voor de raadsvergadering van donderdag 7 oktober 2010

Onderwerp: Begroting 2011 en collegeprogramma in relatie tot besluitvorming Stadsoevers, VMBO, Stadskantoor en krediet voor sportforum ZuidOost Kwartier

De raadscyclus voor de bespreking van de begroting 2011, het collegeprogramma duurzaam kiezen en de daaruit voorvloeiende begrotingswijzigingen begint op donderdag 14 oktober a.s.
Op een aantal voor zowel het collegeprogramma als de (meerjaren) begroting belangrijke thema’s is de gemeenteraad in afwachting van voorstellen van het college van BenW.

Dit geldt voor:
• het in het collegeprogramma benoemde “kritisch onderzoek naar een volwaardig alternatief voor het stadskantoor. Een alternatief dat enerzijds garant blijft staan voor een contextrijk vestigingsklimaat voor nieuwbouw van het VMBO in Stadsoevers en anderzijds voldoende zekerheden biedt voor een financieel solide en kwalitatief aansprekende invulling van het gebied”.
• Het in raadsmededeling 116 beloofde raadsvoorstel voor een aanvullend krediet ten behoeve van het te bouwen Sportforum op locatie ZuidOost kwartier.

Naar de mening van de SP fractie is het niet mogelijk om op een verantwoorde wijze te spreken over de begroting 2011, het collegeprogramma en de meerjarenbegroting zonder voorstellen van het college over de hierboven genoemde thema’s.

Voorstellen dienen derhalve uiterlijk vrijdag 8 oktober a.s. beschikbaar te zijn voor de Raadsleden

De SP fractie heeft de volgende vragen:

1. Is de wethouder het met de SP fractie eens dat bovengenoemde informatie beschikbaar dient te zijn ten behoeve van de bespreking van het collegeprogramma en de begroting en meerjarenbegroting
    2. zo ja, wanneer kunnen we de voorstellen tegemoet zien
    3. zo nee, waarom niet