“NOG EEN KEER VLAMMEN.”

11 november 2010

“NOG EEN KEER VLAMMEN.”

Peter had het beloofd: Ik wil nog één keer vlammen voor ik afscheid neem van de raad.
En hij maakte het volledig waar. Bij zijn laatste optreden in de gemeente raad liet onze terugtredende fractie voorzitter Peter den Hartog nog één keer zien hoe een echte SP vertegenwoordiger dat hoort te doen. Tijdens zijn laatste raadsvergadering domineerde onze SP voorman overtuigend het debat. Eerst door een duidelijke stelling name in een debatje over RBC. Op initiatief van de SP lag er een heldere raadsuitspraak over de schuldsanering van RBC. Het komt er op neer dat deze betaalde voetbalclub onder curatele van de gemeente is gezet. Er is geen vertrouwen meer dat de club het zonder toezicht van de gemeente zal redden om de schulden op tijd terug te betalen. Daarom wil de raad voortdurend op de hoogte blijven van de financiële handel en wandel van de club. De gemeente staat immers garant voor die schulden dus als er niet op tijd betaald wordt is de gemeente, dus de burger, de klos. De wethouder financiën weet nu dat de hele gemeenteraad over zijn schouder mee kijkt bij alle gesprekken die hij hierover met RBC heeft.

Peter nam vervolgens in stijl afscheid door op de valreep nog een interpellatie te houden over het onduidelijke gehannes met de nieuwbouwplannen voor het stadskantoor. In 14 heldere vragen (zie elders op deze site) legde onze SP voorman het vuur na aan de schenen van wethouder Jan Peters (Groen Links). Glashelder maakte Peter hiermee duidelijk dat in deze raadsperiode Groen Links zich ontpopt als de felste voorstander van de nieuwbouw van een stadskantoor. Dit terwijl overduidelijk is dat 99% van de bevolking dit niet ziet zitten. Het nieuwste pannetje van de voorstanders om twee in plaats van één stadskantoor na te streven is slechts dikke mist in dit toch al omstreden dossier. En als nieuwste methode komt wethouder Peters nu zelfs met het voorstel om de kwestie in beslotenheid met de raad te gaan bespreken. Groen Links ontdekt de voordelen van de achterkamertjes politiek! Zoals de echte SP’er betaamt maakte Peter gehakt van deze handelswijze.
We zullen hem gaan missen. En niet alleen wij; maar bij een reeks van afscheidsspeeches van collega raadsleden en de burgemeester werd duidelijk dat onze Peter door vriend en vijand in de Roosendaalse poltiek hoog gewaardeerd werd. En terecht! Het SP bestuur kan alleen maar zijn grote dank uitspreken voor de ruim 5 jaren die Peter den Hartog de SP in de raad heeft vertegenwoordigd. Het ga je goed. Houdoe en bedankt!