Peter bedankt, Corné succes.

15 november 2010

Peter bedankt, Corné succes.

In de raadsvergadering van 10 november is er een wisseling in onze SP gemeenteraadfractie geweest. Helaas heeft onze voorman in de gemeenteraad Peter den Hartog besloten het stokje over te gaan dragen. De combinatie van zijn drukke werk en het enorme tijdsbeslag dat het fractie voorzitterschap op je legt werd te zwaar. Bovendien lonkt een aanstaande verhuizing. Het bestuur vindt dat buitengewoon jammer, want vriend en vijand waren het er over eens: Peter is één van de smaakmakers in de raad. Hij bracht de afgelopen jaren het SP standpunt met verve naar voren. We zullen hem dus enorm missen en ons rest alleen maar onze grote dank uit te spreken voor de jarenlange inzet.
Onze nieuwe aanvoerder in de gemeenteraad wordt Corné van Poppel. Voor ons SP’ers geen onbekende, want Corné was de afgelopen jaren al onze afdelingsvoorzitter. Bij hem is dus deze opdracht, om het SP- geluid zo goed mogelijk te verwoorden in de gemeenteraad, wel in goede handen.

Hoe kijkt Corné tegen zijn nieuwe taak aan?
“Belangrijk is dat we ons goed bewust blijven dat de strijd voor een socialer Roosendaal voortgezet wordt. Het enige verschil voor mij is dat ik mijn bijdrage daaraan nu ook mag leveren binnen de gemeenteraad, maar ik zie het als onderdeel van het werk van de totale afdeling. Ik hoop erop dat de afdeling me daarbij blijft ondersteunen. Andersom kan ik als raadslid ook het buitenparlementaire werk blijven ondersteunen. Zo moeten het werk in de raad en onze acties op straat elkaar versterken. Nieuw voor mij is nu dus dat ik het vanuit de raad moet doen. Ik hoop daarbij wel gewoon mijzelf te blijven “
Wat worden de prioriteiten van de fractie onder jouw leiding?
“We gaan natuurlijk beginnen met het werk dat Peter heeft neergezet voort te zetten. Het blijft uiteindelijk dezelfde partij waarvoor we optreden, zoveel verschil zal er dus niet zijn. Alleen ik ben geen Peter dus ik zal m’n eigen weg en eigen stijl moeten vinden. Ik ben me nu nog erg aan het inlezen, het college programma enz. Maar leidend zal blijven ons eigen SP verkiezingsprogramma, en onze uitgangspunten. En als je nu kijkt wat er met de nieuwe regering op de gemeentes en dus ook op Roosendaal af komt, is er voor de SP een hoop te doen. De klappen gaan vallen aan de onderkant van de samenleving, bezuinigingen op de WVS, bezuinigingen op de buurthuizen enz. Emile Roemer heeft het over de tweedeling van Nederland. Wij zullen hier op de bres moeten om de tweedeling van Roosendaal tegen te gaan. We moeten niet accepteren dat er twee soorten Roosendalers ontstaan: Zij die zich alles kunnen permitteren en zij die nergens meer aan mee kunnen doen. Ik werk zelf in de zorg, ook daar is zoals bekend een hoop mis, we zouden ook daaraan meer aandacht kunnen geven. De landelijke acties die we voeren die ook een Roosendaalse vertaling geven”
Wat vind je van de twee grote bestuurlijke projecten die momenteel spelen in de gemeenteraad, de nieuwbouw van het stadskantoor en de afwikkeling van de parkeergarage onder de Nieuwe Markt?
“Wat betreft dat laatste is het jammer dat Peter nu weg gaat, want hij zat goed in dat onderwerp. Er is daar natuurlijk heel veel mis gegaan en geblunderd. De SP heeft geëist dat hierover geen onduidelijkheid blijft bestaan. Ik moet dat nu van Peter overnemen. En over het stadskantoor: Ik denk dat we als winst moeten beschouwen dat ze nu toegegeven hebben dat Stadserf blijft als basis voor de burger. Maar ik ben niet gerust dat ze toch niet langs een achterdeurtje hun zin willen door zetten door toch een zogenaamd bestuurcentrum in Stadsoevers te bouwen. Daar komen dan de wethouders te zitten en waar is dan het spreekuur van een wethouder? Moeten de burgers toch nog daar naar toe. Nee we zijn er nog niet, we moeten als SP wakker blijven, in en buiten de raad.”