SP fractie kritisch over bezuinigingsbegroting college

4 november 2010

SP fractie kritisch over bezuinigingsbegroting college

De SP fractie heeft veel kritiek op de door het college ingediende begroting 2011 en het college programma. De begroting maakt duidelijk dat in de vorige periode wanbeleid gevoerd is bij het beheren van de gemeentekas en daarvoor krijgen we nu de rekening gepresenteerd. Het collegeprogramma is vaag en visieloos. Het college weet het ook niet meer en nu wordt onder de noemer “de agenda van Roosendaal” de hulp van de raad ingeroepen om plannen te maken tot 2020.

De SP fractie zal tijdens de begrotingsbehandeling van dinsdag 9 november alles in het werk stellen om slechte voorstellen voor de kwetsbare groepen te vernaderen. Zo moet wat ons betreft de korting op het minimabeleid van de baan en mag er niet bezuinigd worden op de bijzondere bijstand.

Hieronder de bijdrage van de fractievoorzitter Peter den Hartog bij de Algemene Beschouwingen

1e termijn Algemene Beschouwingen Begroting 2011 en collegeprogramma Duurzaam kiezen

Bijna vier maanden na de aankondiging van de wethouder Financiën van de rigoureuze bezuinigingen kan de raad zich nu eindelijk hierover uitspreken en er een debat over voeren. Het collegeprogramma en de begroting 2011 maken pijnlijk duidelijk wat voor wanbeleid er de laatste jaren gevoerd is bij het beheren van de gemeentekas. De SP fractie heeft al drie jaar geleden aangegeven bij de bespreking van de begroting 2008 dat er keuzes gemaakt moesten worden, omdat toen al duidelijk was dat we in financieel zwaar weer terecht zouden komen. Doemdenken werd ons verweten door de onder andere de PvdA fractie. Nu na drie jaar krijgen we de rekening gepresenteerd. Voorzitter, de coalitiefracties hebben de laatste jaren letterlijk de kop in het zand gestoken.
Wij hebben veel waardering voor de wijze waarop de huidige wethouder Financiën dit opgepakt heeft. We hopen echter wel dat alles boven tafel gekomen is, maar daar hebben we sterke twijfels over. De bemoeienis van de gemeente bij grote bouwprojecten komt eind van het jaar en de herziene grondexploitatie wordt pas bij de jaarrekening 2010 vastgesteld. Hiernaast hebben we ook nog het tekort voor 2010 van maximaal 4 miljoen. We waarderen ook de openheid over de financiën in het collegeprogramma, maar hopen niet dat dit beperkt wordt tot een soort open dag in de struisvogelboerderij om vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag.
De ontwikkelingen rond het stadskantoor stemmen in deze niet vrolijk.

Het collegeprogramma vindt de SP fractie erg vaag. Het college wil vooral iedereen betrekken bij de toekomst voor Roosendaal, maar de visie die daarachter zit is nog ver te zoeken. Drijfveer lijkt vooral de bezuinigingen op korte termijn te zijn en dan maar kijken waar we uit komen en dat noemen we de hervormingsagenda. De SP fractie is bang dat er vanuit de samenleving weinig animo zal zijn om mee te denken. De wijze waarop er nu bezuinigd wordt en de wijze waarop instanties daarover geïnformeerd zijn zal de animo niet doen toenemen. Dit laatste geldt ook voor de SP fractie. Drie jaar geleden werden alle fracties opgeroepen om in gezamenlijkheid mee te denken over de Majeure Opgaven. Ondanks het feit dat we tegenstander waren van een nieuw stadskantoor op Stadsoevers hebben we hieraan meegewerkt. Nu drie jaar later kunnen we niet anders dan concluderen dat we regelmatig verkeerd zijn geïnformeerd, dat de noodzakelijke inkomsten op drijfzand gebaseerd waren en dat de gemeenteraad bij de besluitvorming over een nieuw stadskantoor zelfs misleid is. Sterker nog de bouw van een nieuw stadskantoor in combinatie met een VMBO werd het belangrijkste verkiezingsitem en het meebesturen of niet hing in eerste instantie af van het standpunt van een fractie bij dat onderwerp. Tegen zijn betekende niet mee doen. De twee partijen die tegen waren (SP en Nieuwe Democraten) hebben nu het gelijk aan hun zijde gekregen en de vraag is wat de ongekroonde koning van Stadsoevers, de lijsttrekker van de Roosendaalse Lijst, wethouder Adriaanse met deze constatering doet. Er is in april van dit jaar een college geformeerd op valse voorwendselen en dat is op z’n zachts gezegd erg bedenkelijk. Blijkbaar was het belang van de ontwikkeling van Stadsoevers belangrijker dan de belangen van de rest van Roosendaal. Er is in de besluitvorming over een Stadskantoor in de periode juni tot december van vorig jaar uiterst lichtvaardig omgegaan met het algemeen belang. Alleen dit al rechtvaardigt een onderzoek door de raad naar de besluitvorming. De onderste steen dient boven te komen. De SP fractie is benieuwd naar de standpunten van de overige fracties in deze onverkwikkelijke zaak die alleen al aan onderzoeks- en projectkosten het laatste jaar minstens 500.000 euro gekost heeft. Weggegooid geld.

De SP fractie zal in de verschillende blokken trachten om waar mogelijk de slechte maatregelen middels amendementen te verbeteren, waarbij onze inzet zal zijn dat de meest kwetsbaren zoveel als mogelijk ontzien worden.
Vooralsnog kunnen we niet met deze begroting instemmen, is het collegeprogramma vaag met weinig visie en zien we nog niets aan de oproep om de agenda van Roosendaal in goed overleg tussen raad en college vast te stellen.