“Het gevoel dat ons een (stadskant)oor wordt aangenaaid”

23 december 2010

“Het gevoel dat ons een (stadskant)oor wordt aangenaaid”

Hadden we vorige maand te maken met een besloten bijeenkomst (waar de SP niet aan heeft deelgenomen), worden we op 22 december in de gelegenheid gesteld een openbare bijeenkomst bij te wonen waarop het college de plannen rond het nieuwe stadskantoor bekend zal maken. Waarbij ‘openbaar’ vooral moet worden gezien als ander woord voor ‘aanwezigheid van betrokken partijen en raadsleden’, want de Roosendaalse burgers zijn pas dezelfde ochtend via de krant geïnformeerd over deze bijeenkomst. Hierdoor is het wel heel lastig om nog aanwezig te kunnen zijn bij deze openbare bijeenkomst.

Tijdens de laatste raadsvergadering van 15 december 2010 is er n.a.v. de niet echt goed verlopen communicatie rond het nieuwe stadskantoor een motie aangenomen waarin de hele gemeenteraad unaniem vraagt om verbetering van de manier waarop het college tot nu toe de raad en de burgers van Roosendaal informeert. Het college van B en W heeft, bij monde van wethouder Peeters, aangegeven dat er op korte termijn een communicatieplan zou worden gepresenteerd. Hier zou minder dan één week voor nodig zijn.
Woensdagmiddag 22 december lag er op de digitale deurmat dan ook een communicatieplan, maar niet een om vrolijk van te worden.

Zo valt er in het plan te lezen dat als eerste stap naar een open communicatie een informatie bijeenkomst wordt gehouden. Maar wat heb je daaraan als je daar niet eerder melding van maakt. Nu kunnen alleen die mensen komen die zich toch al bezig hielden met de problematiek. En het wordt nog erger.
Verder lezend valt op te maken dat er naast een informatieve bijeenkomst ook ruimte is voor gesprekken met de burgers. Niets mis mee zou je zeggen, maar in hetzelfde document kun je lezen dat deze bijeenkomsten niet zijn bedoeld om enig invloed uit te oefenen op de besluitvorming. Het is zoals ‘Je mag dus gaan luisteren wat het college van plan is, je mag er over meepraten, maar heb vooral niet de illusie dat er iets daadwerkelijk zal veranderen’. Er staat letterlijk dat er niet of nauwelijks ruimte is voor meedenken, meedoen of meebeslissen.
En deze wijze van communiceren heeft dan mede als doel om de betrokkenheid van de burger bij de politiek te vergroten?!

Natuurlijk is informeren een belangrijk deel waar ook de SP achter staat. Het alleen maar informeren is een heel basale vorm van communicatie. Maar communiceren is idealiter naar mijn mening een vorm van tweerichtingsverkeer. Dus niet alleen maar het overbrengen van de boodschap, maar waar nodig ruimte bieden aan de ontvanger van de boodschap om ook zijn bijdrage te kunnen leveren en eventueel de boodschap aan te passen aan de nieuw verkregen informatie.

De SP is van meet af aan al tegen de plannen voor een nieuw te bouwen stadskantoor geweest. Even gloorde er hoop aan de horizon toen werd besloten om het raadsbesluit van december 2009 te heroverwegen. Maar nu dit alles gehoord hebbende krijg je steeds meer het gevoel dat ons een (stadskant)oor wordt aangenaaid!

Corné van Poppel
Fractievoorzitter SP Roosendaal