Kerstactie voedselbanken

20 december 2010

Kerstactie voedselbanken

Ook dit jaar heeft de SP Roosendaal een solidariteitsactie met de Roosendaalse voedselbanken bij de vestiging van AH in de van Beethovenlaan gehad.

Al jaren hekelen we het bestaan van de voedselbanken. Dat er armoede is in één van de rijkste landen van de wereld is op zich een groot schandaal. Maar volgens de meest recente informatie van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) neemt juist het aantal mensen dat een beroep moet doen op de voedselbanken nog steeds toe. Al eerder voerde de SP rond de Kerst een actie voor de voedselbank, en steeds zeiden we er bij dat we vurig hoopten dat het dit jaar voor de laatste keer zou zijn, omdat een fatsoenlijk menswaardig armoede beleid het beroep op zo'n voedselbank zou moeten voorkomen. Helaas is de werkelijkheid ook dit jaar dus weer dat het verschijnsel voedselbank ook in Roosendaal een noodzakelijke voorziening blijkt voor steeds meer klanten. Het kabinet Rutte zorgt er bovendien voor dat de tweedeling in ons land alleen maar groter wordt: Enerzijds mensen die zich schaamteloos verrijken en zich met bonussen belonen, en door wiens gedrag we nu met de financiële en bankencrisis zitten. En aan de andere kant mensen die steeds moeilijker de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Door de bezuinigingen wordt het voor de gemeente bovendien steeds lastiger om een menswaardig minimumbeleid te voeren. Er zijn inmiddels zelfs twee voedselbanken in Roosendaal. Voor de gebruikers van deze beide instellingen hebben wij ons dus wederom ingezet.
De klanten van deze winkel hebben hun solidariteit getoond door een boodschapje extra te doen en deze achter te laten bij de inzamelaars van de SP die de hele dag aanwezig waren.
Wij willen dan ook heel veel dank uitspreken naar al die mensen die zich belangeloos hebben ingezet, ook dank aan alle klanten die zo vrijgevig waren en speciale dank aan AH Beethovenlaan die ons elk jaar opnieuw zo hartelijk ontvangt en al hun medewerking geven.
Ook dit jaar was het een groot succes, 61 kratten met voedsel die gelijk worden verwerkt tot kerstpakketten en deze week nog worden uitgereikt.