Protest tegen leegstand

21 februari 2011

Protest tegen leegstand

PROTEST! tegen leegstandVandaag gingen enkele SP-ers van de afdeling Roosendaal met de bakfiets de stad in om leegstaande panden te voorzien van onze "PROTEST!" poster.
Met deze actie protesteren we tegen de leegstand. Met name de leegstand in kantoorgebouwen en bedrijfspanden zijn menigeen een doorn in het oog. Beruchte voorbeelden zijn de Corneliusflat die in haar ruim 25 jarig bestaan nog nooit geheel bezet is geweest en de kantoorruimtes aan de kop van de Nieuwe Markt. Op Borchwerf 1 en met name Majoppeveld is de leegstand van de bedrijfsgebouwen eveneens een al langer bekend fenomeen. En tenslotte is er de storende leegstand in de winkelsector.

Nieuwbouw ondanks leegstand bestaande panden
In plaats van wet- en regelgeving te maken die het in gebruik nemen van leegstaande panden stimuleert, of beter nog, het ontstaan van leegstand voorkomt, wordt er door de politiek nog steeds te gemakkelijk maar weer nieuwbouw toegelaten of zelfs gestimuleerd dat er zich nieuw bedrijventerreinen of winkelcentra (Rosada!) ontwikkelen in de hoop dat die wel gebruikt zullen worden. Voorbeelden daarvan zijn de bedrijventerreinen Borchwerf 2 en Moerdijk 2.

Nieuwbouw Stadskantoor
Voorbeeld in de kantoren sector is uiteraard het plan om toch maar een nieuw stadskantoor te willen bouwen. Hierbij rekent de gemeente zich op voorhand rijk door er a priori van uit te gaan dat het gebouw van b.v. de sociale dienst aan de Dunantstraat en andere locaties van de gemeente wel verkocht of verhuurd zullen worden. De realiteit leert dat dat wel tegen zal vallen. Het resultaat is dus weer meer leegstand.

Leegstand winkelpanden
Van de malaise in de winkelsector zijn in Roosendaal in overvloed voorbeelden te vinden in bijvoorbeeld de Passage en de Molenstraat. Maar ook Rosada is nog niet eens 100% bezet, maar wel wil de gemeente meewerken aan een uitbreidingsplan!

Landelijk en provinciaal protest
Deze actie is onderdeel van een landelijke campagne van de partij tegen deze ruimte verspillende leegstand, want helaas speelt deze problematiek niet alleen in Roosendaal.
De actie is niet voor niets juist in deze tijd van campagnes voor de PS verkiezingen, omdat het één van de taken van het provinciebestuur is om toe te zien op een zorgvuldig gebruik van de schaarse ruimte in ons land. Zo zou volgens de SP de provincie wel eens kritischer mogen kijken naar het Roosendaalse plan voor stadsoevers/ nieuw stadskantoor opdat we hier niet een zelfde scenario krijgen als bij de Bergse Haven: veel subsidie (=gemeenschapsgeld) en uiteindelijk weinig resultaat.

Het zou volgens de SP verstandig zijn van het provinciebestuur als zij een stokje steekt voor dit ondoordachte plan voor de nieuwbouw van het stadskantoor. De kiezer kan daarvoor een duidelijk signaal afgeven op 2 maart: stemmen op een partij die tegen dit plan is: de SP dus!