Voetbalclub Alliance gered van faillissement

15 februari 2011

Voetbalclub Alliance gered van faillissement

In de Raad van gisteren is door de oppositie voorkomen dat het College Alliance failliet zou hebben laten gaan. De SP-fractie heeft er samen met de andere oppositiepartijen voor gezorgd dat de gemeente Roosendaal een garantie gaat afgeven zodat de club een lening bij de bank kan krijgen. Wethouder Peeters deed er gisteren alles aan om een motie hierover te voorkomen. Die kwam er toch en werd met 19 tegen 14 stemmen aangenomen. Uiteindelijk stemde ook coalitiepartij CDA voor de motie.

De SP-fractie vindt de voetbalclub Alliance heel belangrijk. In de raadsvergadering van maandag 14 februari jl. heeft Ada Oudhof gewezen op de maatschappelijke taken die ook voor de SP van groot belang zijn. Bijvoorbeeld de maatschappelijke participatie. De club kent een ledenbestand met een grote culturele diversiteit. Die elke week samen aan sport doen. Heel belangrijk voor de betrokkenheid in de Roosendaalse samenleving. De club is natuurlijk ook belangrijk voor de sport en beweging, voor de gezondheid van mensen. En een voetbalclub is heel toegankelijk voor alle lagen van de bevolking.

Wethouder Peeters heeft vele gesprekken met het bestuur van Alliance gevoerd. Die gesprekken hebben niet tot resultaten geleid. Alliance zou daardoor failliet zijn gegaan. Ada Oudhof heeft gisteren aangegeven dat dit niet mag gebeuren en dat de Raad moest ingrijpen. Ook de andere oppositiepartijen waren dat, onder aanvoering van de VVD, met haar eens.

Ze heeft aangegeven dat dit wat de SP-fractie betreft, overigens niet betekent dat de gemeente Roosendaal zomaar geld aan de club moet geven. Om de herfinanciering door Alliance mogelijk te maken, is de SP-fractie voor het verstrekken van een garantie. Maar wel met strikte voorwaarden. Het risico dat er uiteindelijk echt geld naar Alliance moet worden overgemaakt, moet zo klein mogelijk zijn. De SP-fractie wil daarom dat de gemeente ook na het afgeven van de garantie zijn verantwoordelijkheid blijft dragen en een toezichthouder aanwijst die namens de gemeente in de komende jaren toezicht blijft houden op de deugdelijkheid van de financiën bij de club. Die voorwaarde is op verzoek van de SP aan de motie toegevoegd.

Het College heeft nu de taak gekregen erop toe te zien dat de club voorzichtig met zijn geld omgaat. Dat ze de tering naar de nering zetten. Geen hogere ambities nastreven dan dat ze kunnen waarmaken. Dat ze goed degelijk financieel beleid voeren.

Zodat we niet over enige tijd weer opnieuw op deze wijze over Alliance hoeven te spreken. Dat we het dan weer over Alliance hebben als die mooie club die zo belangrijk is voor Roosendaal.