Sp tegen 5de wethouder.

4 juli 2011

Sp tegen 5de wethouder.

Tijdens de recente verkiezingscampagne voor de nieuwe gemeenteraad werd er al tijdens de diverse verkiezingsdebatten door meerdere kandidaten gesproken over de mogelijkheid, en indirect daarmee, de wenselijkheid om het aantal wethouders te verminderen tot vier. Daarmee gaven ze toen al aan dat er de komende tijd flink bezuinigd moest gaan worden in Roosendaal en dat het niet anders zou kunnen dat er in eigen vlees gesneden zou moeten worden.
Op zich een fair standpunt, dat, wat de SP betreft, helaas niet in daden is omgezet toen de uitslag eenmaal daar was.

Nu ruim een jaar later doet zich het gegeven voor dat er op dit moment nog maar vier wethouders over zijn om.
De reden dat dit is gebeurd is triest. Daarover zal en wil de SP geen uitspraak doen. Ook is het wat ons betreft niet nodig om terug te kijken op de zaken. De SP wil juist vooruit kijken en is daarom mede initiator van deze motie die nu voorligt.

Een nieuwe vijfde wethouder betekent naast de “lusten” ook weer extra lasten, vooral in financiële zin. En dan niet alleen nu tijdens de actieve periode van die wethouder, maar ook na afloop van zijn politieke baan, als er wachtgeld wordt uitgegeven. Ook al heeft een wethouder daar volgens de huidige wetgeving recht op, het blijft een heikel punt. Wat de SP betreft moet dat vooral landelijk ter discussie moet worden gesteld, wij zullen dat als Roosendaalse fractie dan ook nogmaals onder de aandacht brengen van de landelijke vertegenwoordigers.

Het kan namelijk niet zo zijn dat iedere burger die zonder werk komt te zitten wordt verplichtgesteld om te solliciteren of zelfs een baan aan te nemen die dan misschien niet past bij zijn of haar opleiding. Terwijl een wethouder, kamerlid of minister deze plicht niet hebben. Niet lang geleden viel nog te lezen dat een oud wethouder van Roosendaal geen nieuwe baan ambieerde omdat hij dan geen recht meer had op de (riante) wachtgeld vergoeding. Pervers gewoon wat de SP betreft!

Om niet te spreken over de mogelijkheden die de gemiddelde kijker of luisteraar thuis heeft en die ik heb als ik voor langere tijd zorgverlof op te nemen. Ook dan is er een snel opdrogende bron van inkomsten en zullen er verdere maatregelen genomen moeten worden door mij. Wat betreft ondersteuning en hulp moet ik dan ook steeds meer een beroep doen op buren en familie die vrijwillig hulp moeten bieden, want met de maatregelen van dit kabinet worden ook deze mogelijkheden flink ingeperkt.

Dit alles overwegende kun je niet met droge ogen blijven beweren dat er toch zeker vijf wethouders nodig zijn. Dan doe je afbreuk aan de kwaliteiten van de huidige wethouders die de klus met zijn vieren weten te klaren.

Naar de mening van de SP zijn er dan ook op dit moment drie opties voorhanden.

Optie 1:
De huidige zittende wethouders gaan door op de ingeslagen weg. De coalitie heeft gedoogsteun van Groen Links, zij zullen in de besprekingen van het College betrokken blijven en zo hun stem hierover kunnen inbrengen.

Optie 2:
Als de huidige partijen CDA, PvdA, Groen Links en Roosendaalse Lijst van mening zijn en blijven dat er van iedere partij een afvaardiging is als wethouder, wil de SP in ieder geval nog de suggestie aan de hand doen dat dan intern gewisseld wordt om aan die eis te voldoen. Van iedere partij één wethouder en daarmee de samenstelling van de coalitie actief ondersteunend. Helaas zal bij die optie er wederom extra wachtgeld worden uitgekeerd, maar dat is nog altijd minder dan het volledige salaris van een vijfde wethouder.

Optie 3:
Deze optie is om een oud-wethouder van Groen Links in te zetten die op dit moment wachtgeld krijgt, ik hoef geen namen te noemen denk ik. In dit scenario wordt het wachtgeld dat die ex-wethouder ontvangt verhoogd tot een volledig salaris. Of er wordt besloten om geen voltijd maar deeltijd wethouder in te zetten.

De uiteindelijke keuze is aan de coalitiepartijen. Maar het wordt toch lastig om uit te leggen aan de Roosendaalse burgers hoe en waarom zij de maatregelen toch zo voelen en dit niet geldt voor de bestuurders. De afstand tussen politiek en de burgers zal dan alleen maar toenemen, wat de SP verre van wenselijk acht.

Corné van Poppel
Fractievoorzitter SP Roosendaal