Meer regie nodig voor dorps- en buurthuizen

26 januari 2012

Meer regie nodig voor dorps- en buurthuizen

Het gemeentelijk beleid ten aanzien van de dorps- en buurthuizen is chaotisch en heeft tot nu toe een waar slagveld opgeleverd. Onder aanvoering van de SP-fractie hebben nagenoeg alle fracties daar in de commissievergadering harde noten over gekraakt. De SP-fractie zal in de raadsvergadering van 1 februari a.s. een motie indienen om het College op te dragen samen met de wijkbewoners en de dorps-en buurthuisbesturen nu echt knopen door te hakken en er ook voor te zorgen dat de dorps- en buurthuizen kunnen doorgaan.

Al vanaf eind 2009 (dus al ruim 2 jaar) wordt er gesproken over het instellen van een gemeenschappelijke beheersstichting voor de dorps- en buurthuizen. Die beheersstichting is er nog steeds niet gekomen doordat er geen overeenstemming is tussen de buurthuisbesturen. De welzijnsinstelling SIW gaat het loodje leggen en moet haar personeel ontslaan. Buurthuis de Wieken heeft helemaal geen bestuur meer en heeft het buurthuis onlangs gesloten. Dat is een aantal van de problemen rond de dorps- en buurthuizen in Roosendaal. En er is nog geen zicht op verbetering.

De exploitatiesubsidies gaan vanaf 1 januari 2012 rechtstreeks naar de buurthuisbesturen. De buurthuisbesturen kunnen geen overeenstemming bereiken over een adequate verdeelsleutel, vandaar dat de verdeelsleutel uit 2011 voorlopig maar gehandhaafd wordt. Het College laat nu de buurthuisbesturen bedrijfsplannen maken en stelt dat er dan in april 2012 duidelijkheid zal komen. De wethouder stelt daarbij dat ook de uitkomst van dit proces niet vaststaat, noch met betrekking tot de exploitatie en beheer, noch met betrekking tot de vraag in welke organisatievorm een en ander zijn beslag krijgt.

De wethouder stelt ten slotte dat het ook nog nodig is dat de gemeente concreter invult welke activiteiten voor welke groepen in de samenleving een bijdrage leveren aan de door het college gewenste maatschappelijke doelen. Onze conclusie: er is sprake van veel goede wil zowel bij de wethouder als bij de verschillende buurthuisbestuurders, maar van een succesvol beleid kun je niet spreken. En hoe komt dat? Naar onze mening komt dat omdat er geen regie is. Er is geen regie vanuit de gemeente en er is ook ergens anders geen partij die die regie op zich neemt.

De SP-fractie is daar zeer bezorgd om. Wij zijn bang dat als we op deze wijze doorgaan, we ook in april 2012 zullen moeten concluderen dat we geen stap verder hebben gezet. En wie zijn daar dan de dupe van? Dat zijn de ouderen die niet langer in hun buurthuis terecht kunnen, dat zijn de jongeren die door de wijken zwerven in plaats van activiteiten te doen in de buurthuizen. In de Raadsvergadering van 1 februari a.s. zal de SP-fractie met een motie komen om het College op te roepen het initiatief te nemen om op korte termijn een beheersstichting in te stellen en een adequate verdeelsystematiek vast te stellen. Zodat er duidelijkheid komt en de continuïteit van de dorps- en buurthuizen ook voor de komende jaren verzekerd zal zijn.