Wethouder Adriaansen begrijpt het nu ook: geen nieuw stadskantoor

31 januari 2012

Wethouder Adriaansen begrijpt het nu ook: geen nieuw stadskantoor

Waarschijnlijk als aller allerlaatste Roosendaler heeft wethouder Steven Adriaansen het door gekregen: De nieuwbouwplannen voor een nieuw stadskantoor in een nieuwe wijk Stadsoevers zijn geen haalbare plannen. Het heeft even geduurd, de andere Roosendalers wisten het al een jaar of vijf maar uiteindelijk is het kwartje gevallen.

Aan de ene kant is de SP blij en opgelucht dat dit plan van de baan is. Vele jaren heeft de SP zich kritisch uitgelaten over de haalbaarheid van dit plan, in een wereld die aan het veranderen was. Maar dit werd vooral afgedaan als ‘doemdenken’ en ‘geen ambities’ willen hebben. Realiteitszin was destijds niet een van de kenmerken van de voorstanders van dit plan. Ook de zo geroemde ‘symbiose’ tussen school en stadskantoor, later afgeschaald tot bestuurscentrum is voor de SP nooit echt duidelijk geworden.

Aan de andere kant is de SP bedroefd en betreurt het dat pas nu de gemeente is afgedaald van haar fantasiewolk en weer met beide benen op de grond is gaan staan. Té lang heeft de gemeente zich alles ten doel gesteld om dit dermate ambitieus plan te laten slagen. Hiervoor moest er naar ons gevoel té veel voor wijken. Want wat er ook gebeurde, dit plan moest en zou ten uitvoer worden gebracht. Wethouder Adriaansen was er heilig van overtuigd dat dit plan zou slagen.

We zullen maar niet al te lang stil staan bij de moeizame ommezwaai van het college met Adriaansen als koppigste, maar wat we nu wel willen weten is: hoeveel heeft dit de Roosendaalse gemeenschap gekost?
Volgens de wethouder van financiën Toine Theunis (ook Roosendaalse Lijst!, en volgens de raadsleden de politicus van het jaar 2011) valt het allemaal wel mee. Zijn redenering is dat er immers nog geen paal in de grond is gegaan voor de nieuwe wijk of voor een nieuw stadskantoor annex bestuurscentrum. Gelukkig niet en beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, maar daarmee is de kous voor de SP niet af. Want er is natuurlijk wel enorm veel energie tijd en dus geld besteed aan alle voorbereidingen van deze dwaze plannen. De SP zal dus willen weten hoeveel deze koppigheid van met name de aanvoerders van Roosendaalse Lijst ons gekost heeft. Wij zullen daar dan ook graag een antwoord van hebben van de wethouders. Eventuele politieke gevolgen aan dit dossier sluit de SP dan ook niet uit.

Het besluit om er mee te stoppen is dus nu wel gevallen maar het laatste woord bepaald nog niet!