Actie Dubbelglas voor Westrandflats

4 maart 2012

Actie Dubbelglas voor Westrandflats

De afdeling is begonnen met de actie Dubbelglas. In de Westrand zijn de portiekflats die er al vanaf het begin staan op te delen in twee groepen. De eerste groep kreeg enkele jaren geleden een flinke opknapbeurt: nieuwe balkonnetjes, nieuwe frisse portieken en daarbij ook dubbelglas. Maar de andere groep, meer dan de helft van de portiekflats, is nog gewoon in de oude oorspronkelijke staat van de bouw uit de jaren 60.

Met name de slechte isolatie zorgt voor de bewoners voor verminderd wooncomfort en te hoge energiekosten. Vooral het enkele glas zorgt voor veel kou en tocht.
De SP is daarom een actie gestart voor dubbelglas in deze woningen. Dat zou twee vliegen in één klap slaan: Meer woongenot en lagere stookkosten. Juist in deze woningen wonen veel mensen met lagere inkomens. Door de hoge energiekosten zijn zij echter toch een te groot deel van hun inkomen kwijt aan de totale woonlasten (huur plus energiekosten). Door nu er voor te zorgen dat het energiedeel van de totale woonkosten omlaag gaat kan de totale woonsom binnen de perken blijven.
We zijn begonnen met de portieken in de Petrus Donderssstraat en afhankelijk van de respons zullen we de actie uitrollen over de hele Westrand. Onlangs pleitte de Woonbond in een opiniestuk in BN de Stem ook voor een dergelijke actie. We hopen binnenkort hierover in gesprek te raken met de verhuurder Aramis.