SP tegen sluiting van consultatiebureaus in Roosendaal

27 april 2012

SP tegen sluiting van consultatiebureaus in Roosendaal

De SP-fractie heeft grote bezwaren tegen het voornemen van Thuiszorg West-Brabant en het College van B&W om vier van de vijf consultatiebureaus in Roosendaal te sluiten. Slechts het bureau in Kalsdonk zou open blijven. De consultatiebureaus in Wouw en in de wijken Langdonk, Tolberg en Westrand zouden als het aan het College ligt de deuren moeten sluiten. Raadslid Ada Oudhof van de SP heeft wethouder Jongmans al laten weten dat ze vindt dat dit besluit moet worden teruggedraaid.

Ada Oudhof: "Het bereik van de consultatiebureaus is nu heel erg hoog. Zo'n 98% van alle jonge moeders en hun baby's en kleuters worden door de artsen en verpleegkundigen gezien. Dat is een groot goed. Veel gezondheidsproblemen en opvoedingsproblemen kunnen daarmee in een heel vroeg stadium worden opgespoord en opgelost. De werkers in de consultatiebureaus hebben daarnaast ook een belangrijke rol in de signalering van problemen als verwaarlozing en kindermishandeling. Het is enorm riskant om een dergelijke voorziening af te bouwen".

Lange historie van consultatiebureaus
Ada geeft aan dat de consultatiebureaus al 110 jaar bestaan als een laagdrempelige voorziening in de wijken en dorpen in Nederland. Onder andere door deze preventieve voorziening is de staat van de gezondheid in Nederland zo hoog en kunnen door vroege signalering veel hogere kosten in de toekomst voorkomen worden. Ada: "Voor de kostenreductie is het belangrijk, maar natuurlijk toch vooral voor de jonge ouders die nu in hun eigen directe omgeving met hun vragen en onzekerheden terecht kunnen. En waarbij ingegrepen kan worden als het fout dreigt te gaan".

Daling deelnamepercentage
De SP-fractie is heel erg bang dat door het sluiten van 80% van de bureaus in Roosendaal het deelnamepercentage sterk zal dalen. Ada: "En het is geen gekke veronderstelling dat met name juist die mensen die de bureaus het hardst nodig hebben, het eerst zullen afhaken".

Motie
De SP-fractie heeft aangekondigd een motie hierover in de Raad in te dienen.