SP vindt dat College de verkeerde prioriteiten stelt in Kadernota 2013

3 juni 2012

SP vindt dat College de verkeerde prioriteiten stelt in Kadernota 2013

Afgelopen donderdag is in de commissie Bestuur voor het eerst gesproken over de kadernota 2013. In de kadernota 2013 geeft het College de financiële kaders en de prioriteiten aan voor 2013. De SP-fractie heeft scherpe kritiek geuit op de plannen van het College. De SP vindt dat het College in deze crisistijd veel te veel de neiging heeft om steeds opnieuw met projecten te komen die heel veel geld kosten, maar waar de gemiddelde Roosendaler niets aan heeft. We hebben dat eerder gezien met Stadsoevers en het nieuwe stadskantoor. We zien dat nu ook met de nieuwe projecten van dit College: Smart Climate Grid, Entente Florale, Taskforce Triple en het KCC. Dure projecten met dure namen waar de gewone Roosendaler in deze tijd niet op zit te wachten.

Het College doet te weinig aan die onderwerpen waar het voor de stad echt om gaat. De SP denkt dan aan uitbreiding van het onderwijsaanbod, vergroting van de werkgelegenheid, versterking van de wijken en dorpen en aandacht voor de solidariteit tussen bevolkingsgroepen. In de kadernota nauwelijks iets hierover. Wel aandacht in de kadernota voor nieuwe prestigeprojecten. Ada Oudhof heeft in de commissievergadering haar ongenoegen daarover uitgesproken. Wij houden liever consultatiebureaus open. Wij houden liever buurtopbouwwerkers aan het werk. Wij kiezen voor cultuur en sport. En wij besteden het geld liever aan armoedebeleid. Bij de komende raadsvergaderingen zal de SP daar op inzetten.