Prima campagne, maar tegenvallend resultaat

13 september 2012

Prima campagne, maar tegenvallend resultaat

Met een gezellige avond voor alle actieve leden hebben we de verkiezingscampagne afgesloten. Maar door de onverwacht tegenvallende uitslag werd het toch minder feestelijk dan gehoopt. In ieder geval kunnen we terug zien op een buitengewoon geslaagde campagne. Nog nooit waren er zo veel vrijwilligers op de been als de afgelopen paar weken. Aan al die mensen past hier nog een keer een welgemeend hartelijk dank voor jullie inzet!

We werden niet gehalveerd zoals Groen Links of CDA, maar hadden op winst gehoopt en die kwam er niet. In Roosendaal stemden 4.847 kiezers op de SP. Dat waren er toch ook weer 181 meer dan bij de laatste keer in 2010. Een klein winstje dus maar helaas minder dan we verwacht en gehoopt hadden. In Roosendaal zijn we daarmee de vierde partij geworden. Vóór ons staan naast PvdA en VVD ook de PVV nog. Wel klopten we het hier ooit zo oppermachtige CDA. Zij haalden niet meer dan 3.158 stemmen. Ook de lijsttrekker van Nederland Lokaal/Nieuwe Democraten/ex-D66er Ton Schijvenaars lukte het niet om veel kiezers van zijn kunnen te overtuigen: slechts 77 kiezers kleurden bij zijn naam het vakje rood. Het valt niet mee om een partij van de grond af op te bouwen kunnen wij als SP uit ervaring vertellen. In dat licht bezien is nu landelijk de derde partij nog niet eens zo slecht. Doorgaan is dus het devies. In 2014 zijn er gemeenteraadsverkiezingen.