SP vraagt om duidelijkheid bij begrotingsdebat

12 november 2012

SP vraagt om duidelijkheid bij begrotingsdebat

De SP heeft tijdens de begroting 2013 kritiek geuit op de partijen die vorig jaar nog volmondig voor het intrekken van diverse subsidies waren, maar daar nu weer op terug wilden komen. Zo zag het Roosendaals Treffen weer het licht en kan de Jeugdtheaterschool ook dit jaar weer op de nodige euro's rekenen. Daarnaast gaat er (weer) geld naar de binnenstad om daar knelpunten op te lossen.
Maar het stuit de SP fractie nog meer tegen de borst dat tegelijkertijd met deze begroting er ruim € 900.000 minder beschikbaar is voor het minima-beleid. Een forse aderlating in economisch roerige tijden. Extra geld voor de voedselbank, zoals de SP voorstelde, zat er niet in. Met veel moeite heeft Ada Oudhof geld weten vrij te maken voor Stichting Kinderen Doen Mee.

Het College wil met name via diverse boekhoudkundige constructies er voor zorgen dat de financiën op orde zijn. Daartoe wilde ze o.a. rente van eerdere investeringen, zoals de "majeure opgaven" in zijn geheel opheffen. Daarmee wordt het in de toekomst onmogelijk om nog enig groot project aan te pakken, terwijl die de afgelopen jaren juist inzet waren van het gemeentelijk beleid. De SP had een motie in voorbereiding om deze reserves te behouden maar hoefde deze niet in stemming te brengen. Een soortgelijke motie van de VVD werd met ruime meerderheid aangenomen.
Verder pleitte de SP voor duidelijkheid in de regels voor subsidiebeleid. Voor het tweede achtereenvolgende jaar weten verenigingen en organisaties niet waar ze aan toe zijn. Omdat nieuw beleid uitblijft wordt doorgegaan op de oude voet, terwijl er toch de nodige euro's bespaard moeten gaan worden. In het kader van de Agenda van Roosendaal is er geld vrijgemaakt in drie fondsen, een noodfonds, een transitiefonds en een innovatiefonds. Inmiddels zien we dat op allerlei manieren uit deze fondsen geld wordt gehaald, waardoor het straks nog maar de vraag is of er nog iets overblijft om de echte problemen op te lossen.