SP Roosendaal start actie "Kinderen van de rekening"

1 december 2012

SP Roosendaal start actie "Kinderen van de rekening"

SP start actie 'Kinderen van de rekening'Ruim 350.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede. De SP vindt dit onacceptabel. Ook in Roosendaal gaat het om 10% van alle kinderen. Bij de gemeente zijn deze zelfs niet allemaal in beeld. Dat geldt wel voor de 1364 kinderen uit 743 bijstandsgezinnen die wel als dusdanig bij de gemeente Roosendaal geregistreerd staan. Voor deze kinderen is thuis niet voldoende geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die de volgende ochtend steeds vaker leeg aan. De SP Roosendaal vindt dat de gemeente en de landelijke overheid veel meer moeten doen om de armoede onder kinderen te stoppen.

SP Roosendaal doet daarom mee aan de landelijke SP kinderschoenenactie "Kinderen van de rekening". Ada Oudhof, raadslid voor de SP in Roosendaal, heeft in de Week van de Armoede op vrijdag 30 november jl. enkele tientallen lege kinderschoenen, hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede, op het stadskantoor aangeboden aan wethouder sociale zaken, Kees Jongmans. Deze schoenen zijn de afgelopen weken door SP-leden in Roosendaal ingezameld. Juist in de komende maand wordt armoede in de gezinnen pijnlijk zichtbaar. "Niet voor alle kinderen zal er iets in de schoen worden gedaan. Veel schoenen blijven leeg".

De SP Roosendaal wil dat het College er bij het Rijk op aandringt dat er een plan komt om de armoede onder kinderen in Roosendaal en rest van Nederland op te lossen. Ook de gemeente Roosendaal heeft daar zelf een taak in. Ada Oudhof: "Het College bezuinigt in 2013 flink op het armoedebeleid. Bij de begrotingsbehandeling 2013 deze maand hebben we daartoe nog een kleine wijziging weten aan te brengen. Maar dat is nog veel te weinig. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke stad, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!"

Woensdag 5 december a.s. zullen door de SP alle lege kinderschoenen uit heel Nederland in Den Haag worden aangeboden aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher.