Passerelle - een brug te ver?

17 april 2013

Passerelle - een brug te ver?

PasserelleIn de raadsvergadering van 17 april 2013 werd op verzoek van de VLP een interpellatiedebat gehouden over de passerelle die er gaat komen. Dit verzoek kreeg terecht steun van alle fracties in de gemeenteraad.

In aanloop naar dit debat kwamen de coalitiepartijen met een motie om de passerelle van liften te gaan voorzien, zodat ook mensen die minder goed ter been zijn hier gebruik van kunnen maken. Want u raadt het misschien al: daar was in de planning van het College niet in voorzien bij de aanbesteding en de opdracht. Of we maar even nog wat extra geld willen ophoesten: zo’n 650.000 euro voor de bouw van de liften en daarnaast jaarlijks €70.000 voor het onderhoud. Kassa!

Op zich natuurlijk heel mooi, ware het niet dat we aan de vooravond staan van een nieuwe bezuinigingsronde. We moeten de broekriem aanhalen. Vanaf volgende week gaat de raad daarover in debat met elkaar. Helaas is door het verzoek van CDA, Roosendaalse Lijst en PvdA dit geld al uitgegeven en kan dus niet meer worden besteed aan andere zaken. Al is het maar het onderhoud van ‘grijs en groen’, dat nu op een zó laag pitje is gezet dat ook de provincie al waarschuwingen heeft afgegeven aan het College.

De coalitiepartijen hebben dus dit geld al op voorhand uitgegeven met een ‘sinterklaasmotie’ om nog meer geld uit te geven aan een op dit moment overbodige passerelle. En dan krijgt zo’n motie ook nog de steun van de VVD, die eerst hoog van de toren blaast dat het allemaal niet zo netjes is gelopen en dat de motie voor de bouw van de liften wel heel slecht is opgesteld.

Het totale bedrag dat nu wordt besteed is €5,2 miljoen! Het College stelt dat het wel meevalt, want de helft is immers uit subsidie verkregen, maar naar mening van de SP is ook dat belastinggeld dat door u en mij wordt opgehoest.

Andere moties, om de bouw te heroverwegen en eerst goed te kijken naar kosten / baten van stoppen of doorgaan hebben geen meerderheid gekregen. Zo ook niet de motie om (voorlopig) af te zien van de bouw van de passerelle, tot betere tijden zich aandienen en ook het gebied waar de brug naar toe loopt zich verder ontwikkelt.

Ik stel dan ook voor om de passerelle een naam te geven, ‘de Roosendaalse Lijst-Passerelle’. Want net als het beleid van de Roosendaalse Lijst, grondleggers van het idee van Stadsoevers, leidt deze brug nergens naar toe. Daarmee staat hij symbool voor iets waar u en ik nog lang last van zullen hebben.