SP wil dat wethouder sociale zaken maatwerk levert!

20 april 2013

SP wil dat wethouder sociale zaken maatwerk levert!

Er zijn in Nederland heel veel regels waar je aan moet voldoen. Voor heel veel onderwerpen moet je ingewikkelde formulieren invullen. En vaak is er ook nog een deadline die je in acht moet nemen. Heel veel mensen in Nederland hebben daar moeite mee. Dat geldt ook voor veel mensen met een bijstandsuitkering. Ook rondom bijstandsuitkeringen is heel veel bureaucratie. Mocht je daar niet helemaal uitkomen, dan kun je een probleem hebben. Dat je een boete opgelegd wordt bijvoorbeeld. Of een paar boetes achter elkaar.

Het kabinet had bedacht dat dit dan pech is. Dan moet je het maar bekijken. Boetes moeten worden geïnd en wel ogenblikkelijk. Ook als dat betekent dat een gezin drie maanden geen inkomsten meer heeft en dus geen eten meer kan kopen of als een gezin met kinderen daardoor uit huis gezet wordt.

De Tweede Kamer vond dat veel te gortig en heeft vorig jaar een wijziging in de wet laten opnemen. Gemeenteraden kunnen hun Colleges de ruimte geven om maatwerk te leveren. De wethouder sociale zaken kan dan met de specifieke situatie van mensen rekening houden. Bijvoorbeeld door wel boetes te innen maar die over een langere periode uit te smeren. De gemeenteraad moet dan in de gemeentelijke verordening hier een passage over opnemen.

Goede aanpassing denk je dan. Heel veel gemeenteraden hebben hun wethouder Sociale Zaken die mogelijkheid voor maatwerk ook gegeven. En in Roosendaal? Nee, in Roosendaal had de wethouder sociale zaken, Hans Verbraak van het CDA, bedacht dat hij die mogelijkheid voor maatwerk niet wilde hebben. “We gaan geen barmhartigheid tonen” zei onze CDA-wethouder letterlijk in de commissievergadering op 27 maart jl. toen de SP hem daar op aansprak. “We kiezen in Roosendaal voor de harde lijn” zei hij ook.

De SP-fractie was hierover uiterst verontwaardigd. Raadslid Ada Oudhof noemde het ongekend dat Roosendaal hiermee een van de hardvochtigste gemeenten van Nederland zou worden. Ze stelde dat we juist de taak hebben om Roosendaal sociaal en menselijk te houden.

De SP heeft in de gemeenteraadsvergadering van woensdag 17 april jl. haar uiterste best gedaan om het College en de coalitiepartijen op andere gedachten te brengen. Uiteindelijk is dat helaas slechts gedeeltelijk gelukt. De noodzakelijke, door de SP voorgestelde, aanpassing in de verordening kwam er niet. Die werd alleen gesteund door GroenLinks en PeP.

De coalitiepartijen (RL, PvdA, CDA) kozen ervoor Hans Verbraak geen gezichtsverlies te laten lijden. Een heel goed gevoel hadden ze er natuurlijk niet over. Vandaar dat Hans Verbraak uiteindelijk beloofde dat hij er nog eens aparte beleidsregels over zou gaan opstellen. Liever mensen in de kou laten staan dan gezichtsverlies lijden. Zo gaat dat in de politiek. Dat is niet de politiek van de SP, nu niet en in de toekomst ook niet!!