Roosendalers betalen in Kadernota 2014 tol voor prestigeprojecten van College

1 juni 2013

Roosendalers betalen in Kadernota 2014 tol voor prestigeprojecten van College

In de kadernota 2014 wordt door het College van Roosendaalse Lijst, PvdA en CDA in 2014 en volgende jaren meer bezuinigd dan noodzakelijk zou zijn geweest. Dat komt omdat dit College nog steeds miljoenen euro’s teveel uitgeeft aan dure projecten. Projecten zoals Stadsoevers, de Passerelle, het Klantcontactcentrum, het Care Innovation Centre, het Tongerloplein, inhuur van dure externe bureaus. En ga zo maar door. De burgers van Roosendaal moeten daar nu de tol voor betalen! De SP Roosendaal maakt andere keuzes en wil juist investeren in zaken die mensen in de stad en de dorpen belangrijk vinden. Zoals: inspraak en goede voorlichting, onderhoud aan wegen, onderwijs, cultuur, sport, buurtvoorzieningen en zorg voor de meest kwetsbare mensen.

In de Commissie Bestuur van vorige week heeft Ada Oudhof namens de SP-fractie stevige kritiek geleverd op het College. Ze stelde dat zolang dit College gaat voor eigen prestigeprojecten en voor eigen belang, Roosendaal altijd tekort komt. Ze gaf aan dat het College in de afgelopen periode 17 miljoen euro over de balk heeft gegooid. En, als je ervan uitgaat dat nagenoeg alle externe bureaus in de afgelopen drie jaar vooral veel papier hebben geproduceerd, dan je dan zelfs op 30 mln euro komt. Ze stelde dat allemaal geld is wat we veel beter hadden kunnen besteden. En dat we dan ook een heel andere discussie hadden kunnen voeren.

De SP heeft in de commissie Bestuur aangegeven dat vooral de jeugdwerkeloosheid grote zorgen baart. Andere steden komen met actieplannen voor de aanpak van de jeugdwerkeloosheid . Een voorbeeld wat eventueel in zo’n actieplan zou kunnen staan is; het creëren van stageplaatsen in de bouw of bij woningbouwcorporaties. Maar ook investeren in onderwijs aan jongeren . De regering stelt geld beschikbaar voor het aanpakken van jeugdwerkeloosheid, maar gemeenten moeten zelf stappen hierin nemen. De SP fractie zal daarover in de raadsvergadering van juni met voorstellen komen. Ook de meest kwetsbare groepen hebben de specifieke aandacht van de SP-fractie. De SP bereidt daarover met de Roosendaalse Lijst een voorstel voor om de voedselbanken van een structurele subsidie te voorzien.

Ook op andere terreinen gaat de SP in de raadsvergadering van juni aandacht vragen. Bijvoorbeeld de kwijtschelding van belastingen via de koppeling van bestanden. De SP vindt ook dat bij de versterking van de leefbaarheid in de binnenstad en in de wijken en dorpen veel meer dan nu het geval is gebruik zou moeten worden gemaakt van particuliere investeerders en partners uit het bedrijfsleven.