SP vindt regels voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen te streng
SP vindt regels voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen te streng
De wethouders die verantwoordelijk zijn voor het armoede- en minimabeleid benadrukken steeds dat het met het minimabeleid en de aanvullingen die mensen in de bijstand kunnen aanvragen altijd nog goed geregeld is in Roosendaal. De SP-fractie krijgt echter signalen uit onze stad en dorpen dat steeds meer mensen onder de armoedegrens komen en dat gemeentelijke regelingen op een aantal punten tekort schieten.
Door betrokkenen en hulpverleners wordt daarbij vooral ook verwezen naar de Roosendaalse regeling voor de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen is een van de mogelijkheden van het College om sociaal beleid te voeren. Behalve de wethouder Financiën (Theunis) zijn ook de portefeuillehouders Sociale zaken en Armoede- en minimabeleid (Verbraak en Jongmans ) hierbij betrokken.
In de regels voor de kwijtschelding in Roosendaal is nog geen rekening gehouden met de veranderde kosten in de verplichte zorgverzekeringen (verhoging eigen risico naar 350 euro per persoon). In tegenstelling tot andere gemeenten wordt in Roosendaal ook geen gedeeltelijke kwijtschelding toegestaan. Er wordt in Roosendaal kwijtschelding gegeven voor het hele bedrag (ca 600 euro) of er wordt helemaal geen kwijtschelding gegeven. Vele mensen in Roosendaal komen hierdoor in de problemen.
In verband hiermee heeft Ada Oudhof namens SP-fractie de volgende vragen gesteld aan de wethouder Financiën en de wethouder Sociale zaken en de wethouder Armoede- en minimabeleid:
1. Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen gelden strenge eisen ten aanzien van inkomen en spaargeld. Klopt het dat bij die vermogenseis in Roosendaal alle rekeningensaldi (lopende rekening en spaarrekening) bij elkaar opgeteld worden en de vermogenseis dan gebaseerd is op de hoogte van 1 maand bijstandsuitkering + 1 maand ziektekostenpremie + 1 maand huur en dat die grens hierdoor ligt op ongeveer 1200 euro?
2. Klopt het dat bij het bepalen van de vermogensgrens geen rekening is gehouden met de verhoging van het verplichte eigen risico bij de zorgverzekeringen tot 350 euro per persoon per jaar?
3. Is het College het met de SP eens dat je, zeker ook als je in ogenschouw neemt dat je in Nederland in staat moet worden geacht om 350 euro per persoon aan eigen bijdrage ziektekosten op te hoesten, bij een optelling van alle rekeningen bij een saldo van 1200 euro niet van een ‘vermogen’ kan spreken?
4. Als op de peildatum net de uitkering is gestort en de huur en de ziektekostenverzekering nog betaald moeten worden, dan is zo’n persoon eigenlijk volledig blut, maar komt toch niet voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen in aanmerking. Hoe kijkt het College daar tegenaan?
5. Klopt het dat er in Nederland gemeentes zijn die een hogere vermogensgrens hanteren dan Roosendaal, zodat mensen kwijtschelding kunnen krijgen van de gemeentelijke belastingen maar tegelijkertijd ook in staat zijn om bijvoorbeeld een kapotte wasmachine te vervangen?
6. Kan het College aangeven wat de verschillen zijn tussen de kwijtscheldingscriteria (o.a. vermogenseis en mogelijkheid voor gedeeltelijke kwijtschelding) in Roosendaal en nabij gelegen gemeentes als Goes, Moerdijk, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Breda en Oosterhout?
7. Is het College voornemens met voorstellen te komen om de vermogenseis voor de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen naar boven toe bij te stellen of anders vorm te gaan geven, bijvoorbeeld via het toevoegen van de mogelijkheid voor gedeeltelijke kwijtschelding op basis van draagkracht?