Actie nodig om eenzaamheid van ouderen in Roosendaal tegen te gaan

24 september 2013

Actie nodig om eenzaamheid van ouderen in Roosendaal tegen te gaan

De SP-fractie in de Roosendaalse gemeenteraad heeft een motie ingediend waarin het College wordt opgeroepen faciliteiten te bieden om de eenzaamheid onder ouderen terug te dringen. Raadslid Ada Oudhof:

"Uit de gezondheidsmonitor van de GGD is gebleken dat 48% van de ouderen boven de 65 jaar zich in Roosendaal eenzaam voelt. Dat vinden wij ongehoord en enorm verontrustend. Het past enigszins in de tijdgeest waarin we steeds meer op onszelf worden aangewezen. Maar dat het zo is wil nog niet zeggen dat we het dan ook zo maar moeten laten. Sociaal isolement heeft grote gevolgen heeft voor de psychosociale gezondheid en het welzijn van ouderen."

De SP-fractie roept het College op lokaal ouderenbeleid te ontwikkelen en daarin mee te nemen dat er in de wijken voldoende activering en participering  is van ouderen. De fractie wil dat deskundige instanties zoals de Seniorenaad, KBO-Brabant, Stichting Groenhuyzen etc. hierbij  betrokken worden. Uiterlijk in januari 2014 zou het College voorstellen aan de raad voor moeten leggen. De fractie van de Nieuwe Democraten heeft al aangegeven de motie, die woendagavond 25 september in stemming zal komen, te steunen. De andere fracties in de Raad beraden zich nog.

Reactie toevoegen